Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar

Media sosial merupakan alat penting dalam perkongsian maklumat yang dapat menyebar maklumat dengan segera berbanding media arus perdana tradisional. Sarjana Islam juga menggunakan media sosial bagi tujuan dakwah untuk mendekati belia khususnya kerana sifat mereka yang celik digital. Namun, sesetenga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kairulanuar Ab Kadir,, Noraidah Sahari@Ashaari,, Hairulliza Mohamad Judi,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13217/1/33514-104724-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13217/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1200
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13217
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.132172019-07-25T22:06:17Z http://journalarticle.ukm.my/13217/ Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar Kairulanuar Ab Kadir, Noraidah Sahari@Ashaari, Hairulliza Mohamad Judi, Media sosial merupakan alat penting dalam perkongsian maklumat yang dapat menyebar maklumat dengan segera berbanding media arus perdana tradisional. Sarjana Islam juga menggunakan media sosial bagi tujuan dakwah untuk mendekati belia khususnya kerana sifat mereka yang celik digital. Namun, sesetengah maklumat sukar ditentukan kebenarannya, sengaja direka untuk mencetus perbalahan atau sengaja ditular untuk menyokong sentimen. Maklumat Islam yang tidak tepat dikhuatiri merosakkan akidah belia muslim yang kurang matang dan banyak bergantung kepada media sosial untuk mencari sumber maklumat yang diperlukan. Kajian empirikal berkaitan dengan indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial yang sah adalah terhad. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti dan mengesahkan dimensi dan indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial. Kajian menggunakan kaedah perbincangan kumpulan fokus sebagai sebahagian daripada proses pengesahan dalam fasa reka bentuk dan pembangunan, metod Fuzzy Delphi (FDM). Data kumpulan fokus yang dilanjutkan dengan soal selidik terhadap 15 panel pakar digunakan untuk menilai dan mengesah definisi indikator kewibawaan maklumat Islam. Keputusan menunjukkan kebanyakan pengguna bersetuju indikator autoriti dan sumber penulisan berdasar Al-Quran dan hadis sahih adalah rujukan utama dalam menilai kandungan maklumat Islam. Pengguna tidak hanya memproses maklumat secara sistematik, tetapi juga mengambil kira ciri kandungan maklumat dan pengaruh sosial rangkaian terdekat apabila menilai kewibawaan maklumat dalam talian. Hasil kajian adalah indikator kewibawaan maklumat yang sah yang dapat membantu pengguna media sosial terutama belia muslim untuk menentukan kesahihan dan sumber maklumat Islam di media sosial. Kajian dimanfaat bagi mencadangkan beberapa cara untuk menjalankan penyelidikan dan penilaian kewibawaan maklumat Islam dalam talian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13217/1/33514-104724-1-PB.pdf Kairulanuar Ab Kadir, and Noraidah Sahari@Ashaari, and Hairulliza Mohamad Judi, (2019) Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 35 (2). pp. 499-522. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1200
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Media sosial merupakan alat penting dalam perkongsian maklumat yang dapat menyebar maklumat dengan segera berbanding media arus perdana tradisional. Sarjana Islam juga menggunakan media sosial bagi tujuan dakwah untuk mendekati belia khususnya kerana sifat mereka yang celik digital. Namun, sesetengah maklumat sukar ditentukan kebenarannya, sengaja direka untuk mencetus perbalahan atau sengaja ditular untuk menyokong sentimen. Maklumat Islam yang tidak tepat dikhuatiri merosakkan akidah belia muslim yang kurang matang dan banyak bergantung kepada media sosial untuk mencari sumber maklumat yang diperlukan. Kajian empirikal berkaitan dengan indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial yang sah adalah terhad. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti dan mengesahkan dimensi dan indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial. Kajian menggunakan kaedah perbincangan kumpulan fokus sebagai sebahagian daripada proses pengesahan dalam fasa reka bentuk dan pembangunan, metod Fuzzy Delphi (FDM). Data kumpulan fokus yang dilanjutkan dengan soal selidik terhadap 15 panel pakar digunakan untuk menilai dan mengesah definisi indikator kewibawaan maklumat Islam. Keputusan menunjukkan kebanyakan pengguna bersetuju indikator autoriti dan sumber penulisan berdasar Al-Quran dan hadis sahih adalah rujukan utama dalam menilai kandungan maklumat Islam. Pengguna tidak hanya memproses maklumat secara sistematik, tetapi juga mengambil kira ciri kandungan maklumat dan pengaruh sosial rangkaian terdekat apabila menilai kewibawaan maklumat dalam talian. Hasil kajian adalah indikator kewibawaan maklumat yang sah yang dapat membantu pengguna media sosial terutama belia muslim untuk menentukan kesahihan dan sumber maklumat Islam di media sosial. Kajian dimanfaat bagi mencadangkan beberapa cara untuk menjalankan penyelidikan dan penilaian kewibawaan maklumat Islam dalam talian.
format Article
author Kairulanuar Ab Kadir,
Noraidah Sahari@Ashaari,
Hairulliza Mohamad Judi,
spellingShingle Kairulanuar Ab Kadir,
Noraidah Sahari@Ashaari,
Hairulliza Mohamad Judi,
Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
author_facet Kairulanuar Ab Kadir,
Noraidah Sahari@Ashaari,
Hairulliza Mohamad Judi,
author_sort Kairulanuar Ab Kadir,
title Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
title_short Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
title_full Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
title_fullStr Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
title_full_unstemmed Indikator kewibawaan maklumat Islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
title_sort indikator kewibawaan maklumat islam di media sosial melalui kesepakatan pakar
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/13217/1/33514-104724-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13217/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1200
_version_ 1643739013749669888
score 13.15806