Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan

Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekono...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Kazar Razali,, Habibah Ahmad,, Hamzah Jusoh,, Er, Ah Choy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11882/
http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11882
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.118822018-07-13T00:34:35Z http://journalarticle.ukm.my/11882/ Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan Mohamad Kazar Razali, Habibah Ahmad, Hamzah Jusoh, Er, Ah Choy Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekonomi sesebuah negara. Konsep place-making pelancongan merupakan pendekatan perancangan dan pembangunan dalam membentuk imej dan sense of place destinasi bagi memberi pengalaman pada pelancong. Objektif artikel ini adalah untuk menganalisis tema dalam penulisan ulasan karya lepas berkaitan place-making pelancongan. Seterusnya artikel ini membincangkan implikasi place-making pada pembangunan pelancongan di Malaysia. Sebanyak tujuh puluh artikel telah dianalisis menggunakan kaedah Analisis Tematik dengan menggunakan perisian Atlasti. Hasil kajian menunjukan terdapat empat tema utama dalam kajian place-making pelancongan iaitu destinasi, tuan-rumah dan tetamu, pemasaran dan komuniti. Kajian konsep place-making pelancongan turut menunjukkan kebanyakan kajian dilakukan dan ditulis oleh penyelidik sosial negara Barat berbanding di Malaysia. Implikasinya, kajian place-making perlu dipertingkatkan bagi mempastikan daya saing dan kualiti destinasi pelancongan di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf Mohamad Kazar Razali, and Habibah Ahmad, and Hamzah Jusoh, and Er, Ah Choy (2017) Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 13 (1). pp. 38-50. ISSN 2180-2491 http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekonomi sesebuah negara. Konsep place-making pelancongan merupakan pendekatan perancangan dan pembangunan dalam membentuk imej dan sense of place destinasi bagi memberi pengalaman pada pelancong. Objektif artikel ini adalah untuk menganalisis tema dalam penulisan ulasan karya lepas berkaitan place-making pelancongan. Seterusnya artikel ini membincangkan implikasi place-making pada pembangunan pelancongan di Malaysia. Sebanyak tujuh puluh artikel telah dianalisis menggunakan kaedah Analisis Tematik dengan menggunakan perisian Atlasti. Hasil kajian menunjukan terdapat empat tema utama dalam kajian place-making pelancongan iaitu destinasi, tuan-rumah dan tetamu, pemasaran dan komuniti. Kajian konsep place-making pelancongan turut menunjukkan kebanyakan kajian dilakukan dan ditulis oleh penyelidik sosial negara Barat berbanding di Malaysia. Implikasinya, kajian place-making perlu dipertingkatkan bagi mempastikan daya saing dan kualiti destinasi pelancongan di Malaysia.
format Article
author Mohamad Kazar Razali,
Habibah Ahmad,
Hamzah Jusoh,
Er, Ah Choy
spellingShingle Mohamad Kazar Razali,
Habibah Ahmad,
Hamzah Jusoh,
Er, Ah Choy
Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
author_facet Mohamad Kazar Razali,
Habibah Ahmad,
Hamzah Jusoh,
Er, Ah Choy
author_sort Mohamad Kazar Razali,
title Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
title_short Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
title_full Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
title_fullStr Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
title_full_unstemmed Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
title_sort place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11882/
http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885
_version_ 1643738630245580800
score 13.160551