Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri dalam kalangan pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Sebanyak tujuh konstruk jati diri diukur, iaitu agama, ilmu, nilai, bahasa, budaya, perpaduan dan semang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zamri Mahamod,, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,, Mohd Mahzan Awang,, Chew, Fong Peng
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11758/1/artikel-1_Zamri-Mahamod_FPend_FINAL.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11758/
http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-20-bil-1/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11758
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.117582018-06-27T08:22:01Z http://journalarticle.ukm.my/11758/ Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd Mahzan Awang, Chew, Fong Peng Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri dalam kalangan pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Sebanyak tujuh konstruk jati diri diukur, iaitu agama, ilmu, nilai, bahasa, budaya, perpaduan dan semangat nasionalisme. Untuk itu, seramai 1000 orang pelajar, iaitu 200 orang bagi setiap sebuah Universiti Awam dijadikan responden kajian. Responden tersebut dipilih secara rawak mudah yang sedang melanjutkan pengajian dalam pelbagai program pendidikan di Fakulti Pendidikan di UKM, UPM, UM, USM dan UTM tersebut. Instrumen soal selidik digunakan untuk pengumpulan data. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar aliran pendidikan Universiti Awam secara amnya masih mengekalkan jati diri dalam kesemua tujuh konstruk yang dikaji. Dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan, hanya aspek bahasa sahaja yang berada pada tahap masih kekal jati diri, manakala enam jati diri lain yang dikaji (agama, ilmu, nilai, budaya, perpaduan dan semangat nasionalisme) berada pada tahap kekal (kukuh) jati diri mereka. Pelajar UM merupakan pelajar yang paling kurang pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu mereka berbanding pelajar Universiti Awam yang lain . Pelajar USM merupakan pelajar yang paling kekal jati diri mereka dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan bagi kesemua tujuh konstruk yang dikaji. Implikasi kajian ini adalah bakal guru pelatih di Fakulti Pendidikan, Universiti Awam dan Institut Pendidikan Guru perlu diukur tahap jati diri mereka sebelum diterima masuk dalam progran pendidikan. Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11758/1/artikel-1_Zamri-Mahamod_FPend_FINAL.pdf Zamri Mahamod, and Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, and Mohd Mahzan Awang, and Chew, Fong Peng (2017) Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam. Jurnal Personalia Pelajar, 20 (1). pp. 1-13. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-20-bil-1/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri dalam kalangan pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Sebanyak tujuh konstruk jati diri diukur, iaitu agama, ilmu, nilai, bahasa, budaya, perpaduan dan semangat nasionalisme. Untuk itu, seramai 1000 orang pelajar, iaitu 200 orang bagi setiap sebuah Universiti Awam dijadikan responden kajian. Responden tersebut dipilih secara rawak mudah yang sedang melanjutkan pengajian dalam pelbagai program pendidikan di Fakulti Pendidikan di UKM, UPM, UM, USM dan UTM tersebut. Instrumen soal selidik digunakan untuk pengumpulan data. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar aliran pendidikan Universiti Awam secara amnya masih mengekalkan jati diri dalam kesemua tujuh konstruk yang dikaji. Dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan, hanya aspek bahasa sahaja yang berada pada tahap masih kekal jati diri, manakala enam jati diri lain yang dikaji (agama, ilmu, nilai, budaya, perpaduan dan semangat nasionalisme) berada pada tahap kekal (kukuh) jati diri mereka. Pelajar UM merupakan pelajar yang paling kurang pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu mereka berbanding pelajar Universiti Awam yang lain . Pelajar USM merupakan pelajar yang paling kekal jati diri mereka dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan bagi kesemua tujuh konstruk yang dikaji. Implikasi kajian ini adalah bakal guru pelatih di Fakulti Pendidikan, Universiti Awam dan Institut Pendidikan Guru perlu diukur tahap jati diri mereka sebelum diterima masuk dalam progran pendidikan.
format Article
author Zamri Mahamod,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Mohd Mahzan Awang,
Chew, Fong Peng
spellingShingle Zamri Mahamod,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Mohd Mahzan Awang,
Chew, Fong Peng
Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
author_facet Zamri Mahamod,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Mohd Mahzan Awang,
Chew, Fong Peng
author_sort Zamri Mahamod,
title Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_short Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_full Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_fullStr Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_full_unstemmed Pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_sort pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri pelajar aliran pendidikan universiti awam
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11758/1/artikel-1_Zamri-Mahamod_FPend_FINAL.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11758/
http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-20-bil-1/
_version_ 1643738593872576512
score 13.160551