Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan

Bidang Sains Kesihatan kurang diceburi berbanding program kompetitif seperti perubatan, farmasi, dan pergigian. Kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi pelajar Tingkatan Lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan berkenaan dengan empat dimensi, iaitu ciri-ciri kerjaya yang dinilai sebaga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tang, Hoe Ching, Hasherah Mohd Ibrahim,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11507/1/16973-69338-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11507/
http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/684
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11507
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.115072018-04-02T02:59:41Z http://journalarticle.ukm.my/11507/ Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan Tang, Hoe Ching Hasherah Mohd Ibrahim, Bidang Sains Kesihatan kurang diceburi berbanding program kompetitif seperti perubatan, farmasi, dan pergigian. Kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi pelajar Tingkatan Lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan berkenaan dengan empat dimensi, iaitu ciri-ciri kerjaya yang dinilai sebagai “penting” dalam pemilihan kerjaya, tahap pengetahuan terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, persepsi pelajar terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, dan profesion kesihatan yang dipertimbangkan sebagai kerjaya. Satu kajian keratan rentas terhadap 188 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menengah kebangsaan di sekitar Kuala Lumpur telah dijalankan. Hasil kajian menunjukkan responden mementingkan ciri kerjaya yang “memberi kepuasan pekerjaan” (97.8%), “mempunyai jaminan pekerjaan” (96.8%), “menarik” (95.2%), “membantu orang lain” (92.4%), “melakukan sesuatu perkara yang bermanfaat terhadap masyarakat” (92.1%) dan “dibayar gaji tinggi” (88.6%). Dari segi tahap pengetahuan, Perubatan (93.1%) merupakan kerjaya profesional yang paling diketahui dalam kalangan responden, diikuti Farmasi (84.0%), Pergigian (76.6%), Kejururawatan (74.8%), dan Sains Forensik (71.3%). Responden mempunyai pengetahuan yang paling kurang tentang bidang Terapi Pertuturan-Bahasa (28.0%), Audiologi (27.0%), dan Terapi Carakerja (19.3%). Perbezaan dari segi jantina dan etnik turut dikenalpasti melalui dapatan kajian ini. Persepsi responden terhadap sesuatu profesion dipengaruhi oleh faktor pengetahuan, etnik, dan jantina. Responden mempunyai tahap pengetahuan yang rendah dan tidak tepat bagi profesion yang kurang dikenali dan hal ini mempengaruhi pertimbangan responden dalam pemilihan kerjaya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11507/1/16973-69338-1-PB.pdf Tang, Hoe Ching and Hasherah Mohd Ibrahim, (2018) Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 16 (1). pp. 115-123. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/684
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Bidang Sains Kesihatan kurang diceburi berbanding program kompetitif seperti perubatan, farmasi, dan pergigian. Kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi pelajar Tingkatan Lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan berkenaan dengan empat dimensi, iaitu ciri-ciri kerjaya yang dinilai sebagai “penting” dalam pemilihan kerjaya, tahap pengetahuan terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, persepsi pelajar terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, dan profesion kesihatan yang dipertimbangkan sebagai kerjaya. Satu kajian keratan rentas terhadap 188 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menengah kebangsaan di sekitar Kuala Lumpur telah dijalankan. Hasil kajian menunjukkan responden mementingkan ciri kerjaya yang “memberi kepuasan pekerjaan” (97.8%), “mempunyai jaminan pekerjaan” (96.8%), “menarik” (95.2%), “membantu orang lain” (92.4%), “melakukan sesuatu perkara yang bermanfaat terhadap masyarakat” (92.1%) dan “dibayar gaji tinggi” (88.6%). Dari segi tahap pengetahuan, Perubatan (93.1%) merupakan kerjaya profesional yang paling diketahui dalam kalangan responden, diikuti Farmasi (84.0%), Pergigian (76.6%), Kejururawatan (74.8%), dan Sains Forensik (71.3%). Responden mempunyai pengetahuan yang paling kurang tentang bidang Terapi Pertuturan-Bahasa (28.0%), Audiologi (27.0%), dan Terapi Carakerja (19.3%). Perbezaan dari segi jantina dan etnik turut dikenalpasti melalui dapatan kajian ini. Persepsi responden terhadap sesuatu profesion dipengaruhi oleh faktor pengetahuan, etnik, dan jantina. Responden mempunyai tahap pengetahuan yang rendah dan tidak tepat bagi profesion yang kurang dikenali dan hal ini mempengaruhi pertimbangan responden dalam pemilihan kerjaya.
format Article
author Tang, Hoe Ching
Hasherah Mohd Ibrahim,
spellingShingle Tang, Hoe Ching
Hasherah Mohd Ibrahim,
Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
author_facet Tang, Hoe Ching
Hasherah Mohd Ibrahim,
author_sort Tang, Hoe Ching
title Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
title_short Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
title_full Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
title_fullStr Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
title_full_unstemmed Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
title_sort persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang sains kesihatan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/11507/1/16973-69338-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11507/
http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/684
_version_ 1643738521920339968
score 13.211869