Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan
Bidang Sains Kesihatan kurang diceburi berbanding program kompetitif seperti perubatan, farmasi, dan pergigian. Kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi pelajar Tingkatan Lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan berkenaan dengan empat dimensi, iaitu ciri-ciri kerjaya yang dinilai sebaga...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11507/1/16973-69338-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11507/ http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/684 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.11507 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.115072018-04-02T02:59:41Z http://journalarticle.ukm.my/11507/ Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan Tang, Hoe Ching Hasherah Mohd Ibrahim, Bidang Sains Kesihatan kurang diceburi berbanding program kompetitif seperti perubatan, farmasi, dan pergigian. Kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi pelajar Tingkatan Lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan berkenaan dengan empat dimensi, iaitu ciri-ciri kerjaya yang dinilai sebagai “penting” dalam pemilihan kerjaya, tahap pengetahuan terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, persepsi pelajar terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, dan profesion kesihatan yang dipertimbangkan sebagai kerjaya. Satu kajian keratan rentas terhadap 188 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menengah kebangsaan di sekitar Kuala Lumpur telah dijalankan. Hasil kajian menunjukkan responden mementingkan ciri kerjaya yang “memberi kepuasan pekerjaan” (97.8%), “mempunyai jaminan pekerjaan” (96.8%), “menarik” (95.2%), “membantu orang lain” (92.4%), “melakukan sesuatu perkara yang bermanfaat terhadap masyarakat” (92.1%) dan “dibayar gaji tinggi” (88.6%). Dari segi tahap pengetahuan, Perubatan (93.1%) merupakan kerjaya profesional yang paling diketahui dalam kalangan responden, diikuti Farmasi (84.0%), Pergigian (76.6%), Kejururawatan (74.8%), dan Sains Forensik (71.3%). Responden mempunyai pengetahuan yang paling kurang tentang bidang Terapi Pertuturan-Bahasa (28.0%), Audiologi (27.0%), dan Terapi Carakerja (19.3%). Perbezaan dari segi jantina dan etnik turut dikenalpasti melalui dapatan kajian ini. Persepsi responden terhadap sesuatu profesion dipengaruhi oleh faktor pengetahuan, etnik, dan jantina. Responden mempunyai tahap pengetahuan yang rendah dan tidak tepat bagi profesion yang kurang dikenali dan hal ini mempengaruhi pertimbangan responden dalam pemilihan kerjaya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11507/1/16973-69338-1-PB.pdf Tang, Hoe Ching and Hasherah Mohd Ibrahim, (2018) Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 16 (1). pp. 115-123. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/684 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Bidang Sains Kesihatan kurang diceburi berbanding program kompetitif seperti perubatan, farmasi, dan pergigian. Kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi pelajar Tingkatan Lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan berkenaan dengan empat dimensi, iaitu ciri-ciri kerjaya yang dinilai sebagai “penting” dalam pemilihan kerjaya, tahap pengetahuan terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, persepsi pelajar terhadap kerjaya dalam bidang kesihatan, dan profesion kesihatan yang dipertimbangkan sebagai kerjaya. Satu kajian keratan rentas terhadap 188 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menengah kebangsaan di sekitar Kuala Lumpur telah dijalankan. Hasil kajian menunjukkan responden mementingkan ciri kerjaya yang “memberi kepuasan pekerjaan” (97.8%), “mempunyai jaminan pekerjaan” (96.8%), “menarik” (95.2%), “membantu orang lain” (92.4%), “melakukan sesuatu perkara yang bermanfaat terhadap masyarakat” (92.1%) dan “dibayar gaji tinggi” (88.6%). Dari segi tahap pengetahuan, Perubatan (93.1%) merupakan kerjaya profesional yang paling diketahui dalam kalangan responden, diikuti Farmasi (84.0%), Pergigian (76.6%), Kejururawatan (74.8%), dan Sains Forensik (71.3%). Responden mempunyai pengetahuan yang paling kurang tentang bidang Terapi Pertuturan-Bahasa (28.0%), Audiologi (27.0%), dan Terapi Carakerja (19.3%). Perbezaan dari segi jantina dan etnik turut dikenalpasti melalui dapatan kajian ini. Persepsi responden terhadap sesuatu profesion dipengaruhi oleh faktor pengetahuan, etnik, dan jantina. Responden mempunyai tahap pengetahuan yang rendah dan tidak tepat bagi profesion yang kurang dikenali dan hal ini mempengaruhi pertimbangan responden dalam pemilihan kerjaya. |
format |
Article |
author |
Tang, Hoe Ching Hasherah Mohd Ibrahim, |
spellingShingle |
Tang, Hoe Ching Hasherah Mohd Ibrahim, Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan |
author_facet |
Tang, Hoe Ching Hasherah Mohd Ibrahim, |
author_sort |
Tang, Hoe Ching |
title |
Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan |
title_short |
Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan |
title_full |
Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan |
title_fullStr |
Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan |
title_full_unstemmed |
Persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang Sains Kesihatan |
title_sort |
persepsi pelajar tingkatan lima terhadap kerjaya dalam bidang sains kesihatan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11507/1/16973-69338-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11507/ http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/684 |
_version_ |
1643738521920339968 |
score |
13.211869 |