Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan

Implan koklea merupakan pilihan intervensi utama untuk mereka yang bermasalah pendengaran sensorineural pada tahap yang teruk dan sangat teruk. Kajian ini bertujuan untuk mengukur pencapaian auditori dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran pralingual yang telah memakai alat implan koklea m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Juliana Samsudin,, Cila Umat,, Siti Zamratol- Mai Sarah Mukari,, Quar, Tian Kar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11473/1/15204-56207-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11473/
http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/636
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11473
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.114732018-03-16T00:32:43Z http://journalarticle.ukm.my/11473/ Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan Juliana Samsudin, Cila Umat, Siti Zamratol- Mai Sarah Mukari, Quar, Tian Kar Implan koklea merupakan pilihan intervensi utama untuk mereka yang bermasalah pendengaran sensorineural pada tahap yang teruk dan sangat teruk. Kajian ini bertujuan untuk mengukur pencapaian auditori dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran pralingual yang telah memakai alat implan koklea menggunakan pengukuran terus persepsi terhadap pertuturan (objektif) dan soal selidik ibu bapa (subjektif) serta mengenal pasti faktor demografi yang signifikan menyumbang kepada pencapaian mereka. Seramai 48 orang kanak-kanak daripada Program Implan Koklea di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang berumur pendengaran antara 12 hingga 89 bulan (min = 42.60 ± 19.46 bulan) terlibat dalam kajian ini. Ujian persepi pertuturan dijalankan menggunakan ujian-ujian yang dipilih daripada Evaluation of Auditory Response to Speech (EARS) versi Bahasa Melayu manakala penilaian ibu bapa terhadap pencapaian kanak-kanak dikumpulkan melalui soal selidik Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH) versi Bahasa Melayu. Stimulus pertuturan terakam dipersembahkan kepada kanak-kanak dalam medan bebas pada kekuatan bunyi 65 dB SPL dalam bilik terawat bunyi. Keputusan ujian persepsi pertuturan kemudian dikategorikan menggunakan Indeks Kategori Pencapaian Auditori versi Bahasa Melayu (My-CAPI) yang mempunyai 10 kategori bermula daripada ‘0’ hingga ‘9’. Keputusan menunjukkan kebanyakan subjek (N = 20, 41.7%) berada pada kategori ‘2’ dalam tahap My-CAPI (persepsi pertuturan set tertutup yang terhad), manakala tiga orang subjek mencapai kategori maksimum ‘9’ (persepsi pertuturan set terbuka yang tinggi dalam situasi bising). Mod komunikasi adalah satu-satunya faktor demografi yang signifikan berkorelasi dengan My-CAPI dan skor PEACH (p < 0.01). Koefisyen korelasi Pearson menunjukkan perhubungan yang kuat di antara skor PEACH dan My-CAPI (p < 0.01; r = 0.71) mencadangkan soal selidik PEACH boleh memberikan indikasi prestasi auditori jika ujian pertuturan tidak dapat dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan majoriti kanak-kanak implan koklea yang diuji belum mencapai prestasi auditori yang memberangsangkan dan penggunaan komunikasi lisan merupakan faktor utama yang dikaitkan dengan pencapaian auditori yang lebih baik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11473/1/15204-56207-2-PB.pdf Juliana Samsudin, and Cila Umat, and Siti Zamratol- Mai Sarah Mukari, and Quar, Tian Kar (2017) Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 15 (2). pp. 59-72. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/636
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Implan koklea merupakan pilihan intervensi utama untuk mereka yang bermasalah pendengaran sensorineural pada tahap yang teruk dan sangat teruk. Kajian ini bertujuan untuk mengukur pencapaian auditori dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran pralingual yang telah memakai alat implan koklea menggunakan pengukuran terus persepsi terhadap pertuturan (objektif) dan soal selidik ibu bapa (subjektif) serta mengenal pasti faktor demografi yang signifikan menyumbang kepada pencapaian mereka. Seramai 48 orang kanak-kanak daripada Program Implan Koklea di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang berumur pendengaran antara 12 hingga 89 bulan (min = 42.60 ± 19.46 bulan) terlibat dalam kajian ini. Ujian persepi pertuturan dijalankan menggunakan ujian-ujian yang dipilih daripada Evaluation of Auditory Response to Speech (EARS) versi Bahasa Melayu manakala penilaian ibu bapa terhadap pencapaian kanak-kanak dikumpulkan melalui soal selidik Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH) versi Bahasa Melayu. Stimulus pertuturan terakam dipersembahkan kepada kanak-kanak dalam medan bebas pada kekuatan bunyi 65 dB SPL dalam bilik terawat bunyi. Keputusan ujian persepsi pertuturan kemudian dikategorikan menggunakan Indeks Kategori Pencapaian Auditori versi Bahasa Melayu (My-CAPI) yang mempunyai 10 kategori bermula daripada ‘0’ hingga ‘9’. Keputusan menunjukkan kebanyakan subjek (N = 20, 41.7%) berada pada kategori ‘2’ dalam tahap My-CAPI (persepsi pertuturan set tertutup yang terhad), manakala tiga orang subjek mencapai kategori maksimum ‘9’ (persepsi pertuturan set terbuka yang tinggi dalam situasi bising). Mod komunikasi adalah satu-satunya faktor demografi yang signifikan berkorelasi dengan My-CAPI dan skor PEACH (p < 0.01). Koefisyen korelasi Pearson menunjukkan perhubungan yang kuat di antara skor PEACH dan My-CAPI (p < 0.01; r = 0.71) mencadangkan soal selidik PEACH boleh memberikan indikasi prestasi auditori jika ujian pertuturan tidak dapat dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan majoriti kanak-kanak implan koklea yang diuji belum mencapai prestasi auditori yang memberangsangkan dan penggunaan komunikasi lisan merupakan faktor utama yang dikaitkan dengan pencapaian auditori yang lebih baik.
format Article
author Juliana Samsudin,
Cila Umat,
Siti Zamratol- Mai Sarah Mukari,
Quar, Tian Kar
spellingShingle Juliana Samsudin,
Cila Umat,
Siti Zamratol- Mai Sarah Mukari,
Quar, Tian Kar
Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan
author_facet Juliana Samsudin,
Cila Umat,
Siti Zamratol- Mai Sarah Mukari,
Quar, Tian Kar
author_sort Juliana Samsudin,
title Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan
title_short Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan
title_full Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan
title_fullStr Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan
title_full_unstemmed Pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan
title_sort pencapaian auditori kanak-kanak pengguna implan koklea di bawah program implan koklea kebangsaan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11473/1/15204-56207-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11473/
http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/636
_version_ 1643738511862398976
score 13.160551