Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi

Pelbagai pendekatan telah digunakan dalam membentuk sebuah keluarga yang sejahtera dan salah satunya adalah pendekatan kerohanian. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen Q-Rohani berdasarkan kesepakatan pakar dalam usaha membentuk sebuah keluarga yang sejahtera. Pakar-pakar kajia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zaharah Hussin,, Ahmad Arifin Sapar,, Saedah Siraj,, Mohd Ridhuan Mohd Jamil,, Abdul Muqsith Ahmad,, Nurul Rabihah Mat Noh,
Format: Article
Language:English
Published: Department of Da'wah and Leadership Studies, Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11199/1/201-1081-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11199/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/21
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11199
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.111992018-01-13T02:48:03Z http://journalarticle.ukm.my/11199/ Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi Zaharah Hussin, Ahmad Arifin Sapar, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Abdul Muqsith Ahmad, Nurul Rabihah Mat Noh, Pelbagai pendekatan telah digunakan dalam membentuk sebuah keluarga yang sejahtera dan salah satunya adalah pendekatan kerohanian. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen Q-Rohani berdasarkan kesepakatan pakar dalam usaha membentuk sebuah keluarga yang sejahtera. Pakar-pakar kajian terdiri daripada 12 orang pakar yang dipilih berdasarkan kepakaran mereka di dalam bidang kekeluargaan, kaunseling dan nilai. Selain itu, pakar yang dipilih juga terdiri dari mereka yang mempunyai pengalaman melebihi 10 tahun dalam bidang masing-masing. Kajian ini menggunakan kaedah Fuzzy Delphi dalam menganalisa data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua elemen Q-Rohani diterima kecuali elemen mengurangkan atau mengelakkan mendengar lagu-lagu. Elemen ini ditolak apabila peratusan persetujuan kumpulan pakar adalah kurang 75%, dan nilai ambang (threshold value, d) melebihi daripada 0.2. Elemen menanam rasa kasih sayang sesama keluarga dan mukmin menjadi keutamaan dalam pembentukan keluarga sejahtera dan ia merupakan elemen terpenting dalam melahirkan insan yang bersifat pengasih dan disukai Allah. Elemen utama tersebut berserta sub elemen digunakan bagi menghasilkan kerangka keutamaan elemen-elemen Q-Rohani (afektif) dalam hidup berkeluarga. Department of Da'wah and Leadership Studies, Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11199/1/201-1081-2-PB.pdf Zaharah Hussin, and Ahmad Arifin Sapar, and Saedah Siraj, and Mohd Ridhuan Mohd Jamil, and Abdul Muqsith Ahmad, and Nurul Rabihah Mat Noh, (2017) Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi. Al-Hikmah, 9 (2). pp. 16-31. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/21
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pelbagai pendekatan telah digunakan dalam membentuk sebuah keluarga yang sejahtera dan salah satunya adalah pendekatan kerohanian. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen Q-Rohani berdasarkan kesepakatan pakar dalam usaha membentuk sebuah keluarga yang sejahtera. Pakar-pakar kajian terdiri daripada 12 orang pakar yang dipilih berdasarkan kepakaran mereka di dalam bidang kekeluargaan, kaunseling dan nilai. Selain itu, pakar yang dipilih juga terdiri dari mereka yang mempunyai pengalaman melebihi 10 tahun dalam bidang masing-masing. Kajian ini menggunakan kaedah Fuzzy Delphi dalam menganalisa data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua elemen Q-Rohani diterima kecuali elemen mengurangkan atau mengelakkan mendengar lagu-lagu. Elemen ini ditolak apabila peratusan persetujuan kumpulan pakar adalah kurang 75%, dan nilai ambang (threshold value, d) melebihi daripada 0.2. Elemen menanam rasa kasih sayang sesama keluarga dan mukmin menjadi keutamaan dalam pembentukan keluarga sejahtera dan ia merupakan elemen terpenting dalam melahirkan insan yang bersifat pengasih dan disukai Allah. Elemen utama tersebut berserta sub elemen digunakan bagi menghasilkan kerangka keutamaan elemen-elemen Q-Rohani (afektif) dalam hidup berkeluarga.
format Article
author Zaharah Hussin,
Ahmad Arifin Sapar,
Saedah Siraj,
Mohd Ridhuan Mohd Jamil,
Abdul Muqsith Ahmad,
Nurul Rabihah Mat Noh,
spellingShingle Zaharah Hussin,
Ahmad Arifin Sapar,
Saedah Siraj,
Mohd Ridhuan Mohd Jamil,
Abdul Muqsith Ahmad,
Nurul Rabihah Mat Noh,
Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
author_facet Zaharah Hussin,
Ahmad Arifin Sapar,
Saedah Siraj,
Mohd Ridhuan Mohd Jamil,
Abdul Muqsith Ahmad,
Nurul Rabihah Mat Noh,
author_sort Zaharah Hussin,
title Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
title_short Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
title_full Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
title_fullStr Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
title_full_unstemmed Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
title_sort hidup berkeluarga melalui didikan amalan q-rohani (afektif): satu pendekatan fuzzy delphi
publisher Department of Da'wah and Leadership Studies, Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11199/1/201-1081-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11199/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/21
_version_ 1643738406570688512
score 13.211869