Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi
Pelbagai pendekatan telah digunakan dalam membentuk sebuah keluarga yang sejahtera dan salah satunya adalah pendekatan kerohanian. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen Q-Rohani berdasarkan kesepakatan pakar dalam usaha membentuk sebuah keluarga yang sejahtera. Pakar-pakar kajia...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Department of Da'wah and Leadership Studies, Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11199/1/201-1081-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11199/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/21 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.11199 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.111992018-01-13T02:48:03Z http://journalarticle.ukm.my/11199/ Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi Zaharah Hussin, Ahmad Arifin Sapar, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Abdul Muqsith Ahmad, Nurul Rabihah Mat Noh, Pelbagai pendekatan telah digunakan dalam membentuk sebuah keluarga yang sejahtera dan salah satunya adalah pendekatan kerohanian. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen Q-Rohani berdasarkan kesepakatan pakar dalam usaha membentuk sebuah keluarga yang sejahtera. Pakar-pakar kajian terdiri daripada 12 orang pakar yang dipilih berdasarkan kepakaran mereka di dalam bidang kekeluargaan, kaunseling dan nilai. Selain itu, pakar yang dipilih juga terdiri dari mereka yang mempunyai pengalaman melebihi 10 tahun dalam bidang masing-masing. Kajian ini menggunakan kaedah Fuzzy Delphi dalam menganalisa data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua elemen Q-Rohani diterima kecuali elemen mengurangkan atau mengelakkan mendengar lagu-lagu. Elemen ini ditolak apabila peratusan persetujuan kumpulan pakar adalah kurang 75%, dan nilai ambang (threshold value, d) melebihi daripada 0.2. Elemen menanam rasa kasih sayang sesama keluarga dan mukmin menjadi keutamaan dalam pembentukan keluarga sejahtera dan ia merupakan elemen terpenting dalam melahirkan insan yang bersifat pengasih dan disukai Allah. Elemen utama tersebut berserta sub elemen digunakan bagi menghasilkan kerangka keutamaan elemen-elemen Q-Rohani (afektif) dalam hidup berkeluarga. Department of Da'wah and Leadership Studies, Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11199/1/201-1081-2-PB.pdf Zaharah Hussin, and Ahmad Arifin Sapar, and Saedah Siraj, and Mohd Ridhuan Mohd Jamil, and Abdul Muqsith Ahmad, and Nurul Rabihah Mat Noh, (2017) Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi. Al-Hikmah, 9 (2). pp. 16-31. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/21 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pelbagai pendekatan telah digunakan dalam membentuk sebuah keluarga yang sejahtera dan salah satunya adalah pendekatan kerohanian. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen Q-Rohani berdasarkan kesepakatan pakar dalam usaha membentuk sebuah keluarga yang sejahtera. Pakar-pakar kajian terdiri daripada 12 orang pakar yang dipilih berdasarkan kepakaran mereka di dalam bidang kekeluargaan, kaunseling dan nilai. Selain itu, pakar yang dipilih juga terdiri dari mereka yang mempunyai pengalaman melebihi 10 tahun dalam bidang masing-masing. Kajian ini menggunakan kaedah Fuzzy Delphi dalam menganalisa data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua elemen Q-Rohani diterima kecuali elemen mengurangkan atau mengelakkan mendengar lagu-lagu. Elemen ini ditolak apabila peratusan persetujuan kumpulan pakar adalah kurang 75%, dan nilai ambang (threshold value, d) melebihi daripada 0.2. Elemen menanam rasa kasih sayang sesama keluarga dan mukmin menjadi keutamaan dalam pembentukan keluarga sejahtera dan ia merupakan elemen terpenting dalam melahirkan insan yang bersifat pengasih dan disukai Allah. Elemen utama tersebut berserta sub elemen digunakan bagi menghasilkan kerangka keutamaan elemen-elemen Q-Rohani (afektif) dalam hidup berkeluarga. |
format |
Article |
author |
Zaharah Hussin, Ahmad Arifin Sapar, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Abdul Muqsith Ahmad, Nurul Rabihah Mat Noh, |
spellingShingle |
Zaharah Hussin, Ahmad Arifin Sapar, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Abdul Muqsith Ahmad, Nurul Rabihah Mat Noh, Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi |
author_facet |
Zaharah Hussin, Ahmad Arifin Sapar, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Abdul Muqsith Ahmad, Nurul Rabihah Mat Noh, |
author_sort |
Zaharah Hussin, |
title |
Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi |
title_short |
Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi |
title_full |
Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi |
title_fullStr |
Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi |
title_full_unstemmed |
Hidup berkeluarga melalui didikan amalan Q-Rohani (afektif): satu pendekatan Fuzzy Delphi |
title_sort |
hidup berkeluarga melalui didikan amalan q-rohani (afektif): satu pendekatan fuzzy delphi |
publisher |
Department of Da'wah and Leadership Studies, Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11199/1/201-1081-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11199/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/21 |
_version_ |
1643738406570688512 |
score |
13.211869 |