Sukarelawan alam sekitar: penerimaan dan kefahaman pelajar
Pendidikan alam sekitar melalui aktiviti sukarelawan bertujuan untuk menggalakkan kebaikan dan meningkatkan kualiti hidup manusia selain pelajar mudah memahami subjek yang dipelajari. Pelajar sukar untuk menerima proses pembelajaran jika dilakukan secara paksaan walaupun diberikan kredit dalam ben...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10869/1/SHAHROM-MD-ZAIN.pdf http://journalarticle.ukm.my/10869/ http://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-2/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pendidikan alam sekitar melalui aktiviti sukarelawan bertujuan untuk menggalakkan kebaikan dan meningkatkan
kualiti hidup manusia selain pelajar mudah memahami subjek yang dipelajari. Pelajar sukar untuk menerima
proses pembelajaran jika dilakukan secara paksaan walaupun diberikan kredit dalam bentuk markah. Kajian ini
penting untuk menentukan penerimaan pelajar Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina (FKAB) terhadap aktiviti
pemeliharaan alam sekitar yang dijalankan secara sukarela dan kesediaan mereka untuk menyertai aktiviti
sukarelawan alam sekitar (ekorelawan) pada masa akan datang. Kajian ini menggunakan kaedah kaji selidik.
Responden yang terlibat adalah seramai 108orang pelajar FKAB dari 9 program pengajian kejuruteraan peringkat
prasiswazah dan majoriti pelajar ini adalah daripada tahun 1 pengajian (64.80%). Kaji selidik ini merangkumi
kefahaman pelajar tentang aktiviti sukarelawan, kepentingan sukarelawan terhadap aktiviti pemuliharaan alam
sekitar dan kesediaan pelajar menyertai aktiviti sukarelawan alam sekitar. Hasil kajian mendapati keprihatinan
pelajar terhadap penjagaan alam sekitar adalah tinggi dengan peratusan setuju (S) dan sangat setuju (SS) ialah
91.23 % manakala 85.97 % (S dan SS) pelajar sanggup melakukan aktiviti sukarela tanpa meminta apa-apa
ganjaran. Sebanyak 68.5 % pelajar pernah menyertai aktiviti sukarelawan dan mereka memahami peranan sebagai
seorang sukarelawan. Kesediaan dan kefahaman pelajar dalam aktiviti sukarelawan mampu menarik minat pelajar
walaupun tanpa diberikan ganjaran markah atau upah. Oleh yang demikian, aktiviti sukarelawan terutamanya
berkaitan penjagaan alam sekitar perlu diberi pendedahan yang luas kepada pelajar. |
---|