Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin

Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith, persepsi mereka terhadap metode pengajian dan mengamati masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengajian hadith. Kepentingan kajian ini adalah untuk mendedahkan bentuk pelaksanaan pengajian hadith dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Syahadah Mohamed,, Mohd Akil Muhamed Ali,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10762/1/16925-53164-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10762/
http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/896
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10762
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.107622017-10-09T09:37:33Z http://journalarticle.ukm.my/10762/ Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin Nur Syahadah Mohamed, Mohd Akil Muhamed Ali, Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith, persepsi mereka terhadap metode pengajian dan mengamati masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengajian hadith. Kepentingan kajian ini adalah untuk mendedahkan bentuk pelaksanaan pengajian hadith dan metode yang digunakan dalam pembelajaran. Kajian ini dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA,) Kuala Terengganu dengan penglibatan seramai 123 orang pelajar peringkat diploma di Fakulti Kontemporari Islam (FKI) meliputi jabatan yang berlainan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang berbentuk soal selidik. Data dianalisis secara secara deskriptif untuk mengenal pasti sistem pengajian hadith dalam kalangan pelajar UniSZA. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan item soal selidik adalah tinggi, iaitu 0.802. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith ialah sebanyak 4.23 dan min tahap persepsi pelajar terhadap metodologi pensyarah dalam pengajian hadith ialah sebanyak 4.09. Hasil kajian ini turut menunjukkan pensyarah menggunakan kepelbagaian metode pengajaran seperti kuliah, tutorial, perbincangan di dalam kelas dan penggunaan alat bantu mengajar. Bagi memastikan para pelajar dapat menguasai ilmu hadith dengan sebaik mungkin, kajian ini turut mengemukakan beberapa cadangan yang boleh dimanfaatkan oleh pihak-pihak tertentu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10762/1/16925-53164-1-PB.pdf Nur Syahadah Mohamed, and Mohd Akil Muhamed Ali, (2016) Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 38 (2). pp. 155-163. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/896
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith, persepsi mereka terhadap metode pengajian dan mengamati masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengajian hadith. Kepentingan kajian ini adalah untuk mendedahkan bentuk pelaksanaan pengajian hadith dan metode yang digunakan dalam pembelajaran. Kajian ini dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA,) Kuala Terengganu dengan penglibatan seramai 123 orang pelajar peringkat diploma di Fakulti Kontemporari Islam (FKI) meliputi jabatan yang berlainan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang berbentuk soal selidik. Data dianalisis secara secara deskriptif untuk mengenal pasti sistem pengajian hadith dalam kalangan pelajar UniSZA. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan item soal selidik adalah tinggi, iaitu 0.802. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith ialah sebanyak 4.23 dan min tahap persepsi pelajar terhadap metodologi pensyarah dalam pengajian hadith ialah sebanyak 4.09. Hasil kajian ini turut menunjukkan pensyarah menggunakan kepelbagaian metode pengajaran seperti kuliah, tutorial, perbincangan di dalam kelas dan penggunaan alat bantu mengajar. Bagi memastikan para pelajar dapat menguasai ilmu hadith dengan sebaik mungkin, kajian ini turut mengemukakan beberapa cadangan yang boleh dimanfaatkan oleh pihak-pihak tertentu.
format Article
author Nur Syahadah Mohamed,
Mohd Akil Muhamed Ali,
spellingShingle Nur Syahadah Mohamed,
Mohd Akil Muhamed Ali,
Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
author_facet Nur Syahadah Mohamed,
Mohd Akil Muhamed Ali,
author_sort Nur Syahadah Mohamed,
title Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_short Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_full Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_fullStr Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_sort tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap pengajian hadith di universiti sultan zainal abidin
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10762/1/16925-53164-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10762/
http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/896
_version_ 1643738247497515008
score 13.188404