Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
Kajian ini merupakan kajian kes yang mengkaji proses pemerolehan leksikal bahasa Jepun melalui Penceritaan Digital (Digital Storytelling). Penceritaan Digital merupakan kaedah mencipta dan menyampaikan cerita dengan menggunakan peralatan teknologi. Matlamat kajian ialah untuk mengenal pasti strat...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10658/1/14520-47847-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/10658/ http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.10658 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.106582017-09-11T02:37:07Z http://journalarticle.ukm.my/10658/ Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun Norhana Md. Salleh, Kamila Ghazali, Mariyati Haji Mohd Nor, Kajian ini merupakan kajian kes yang mengkaji proses pemerolehan leksikal bahasa Jepun melalui Penceritaan Digital (Digital Storytelling). Penceritaan Digital merupakan kaedah mencipta dan menyampaikan cerita dengan menggunakan peralatan teknologi. Matlamat kajian ialah untuk mengenal pasti strategi pemerolehan leksikal yang digunakan ketika pembikinan Penceritaan Digital dan menganalisis proses pemerolehan leksikal ketika pembikinan Penceritaan Digital. Seramai sembilan orang pelajar dari sebuah universiti tempatan di Malaysia yang mempelajari bahasa Jepun sebagai subjek elektif dipilih menjadi sampel kajian. Kajian ini berdasarkan pendekatan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) dan pendekatan ‘Social Constructivist’ serta mengambil kira proses pembikinan Penceritaan Digital Teehan (2006). Data berbentuk kualitatif dikumpul melalui pemerhatian dan rakaman sepanjang pembikinan Penceritaan Digital. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa subjek paling kerap memilih strategi bertanya rakan, diikuti strategi penggunaan internet dan seterusnya strategi bertanya guru bagi memperolehi leksikal bahasa Jepun ketika proses pembikinan Penceritaan Digital.Selain itu, penemuan baru dalam sistem pembelajaran dan pengajaran melalui Penceritaan Digital membolehkan pendekatan TPCK dapat dijalankan bagi mengatasi masalah penguasaan bahasa Jepun terutamanya leksikal. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10658/1/14520-47847-2-PB.pdf Norhana Md. Salleh, and Kamila Ghazali, and Mariyati Haji Mohd Nor, (2017) Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun. GEMA: Online Journal of Language Studies, 17 (1). pp. 55-75. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini merupakan kajian kes yang mengkaji proses pemerolehan leksikal bahasa Jepun
melalui Penceritaan Digital (Digital Storytelling). Penceritaan Digital merupakan kaedah
mencipta dan menyampaikan cerita dengan menggunakan peralatan teknologi. Matlamat
kajian ialah untuk mengenal pasti strategi pemerolehan leksikal yang digunakan ketika
pembikinan Penceritaan Digital dan menganalisis proses pemerolehan leksikal ketika
pembikinan Penceritaan Digital. Seramai sembilan orang pelajar dari sebuah universiti
tempatan di Malaysia yang mempelajari bahasa Jepun sebagai subjek elektif dipilih menjadi
sampel kajian. Kajian ini berdasarkan pendekatan Technological Pedagogical Content
Knowledge (TPCK) dan pendekatan ‘Social Constructivist’ serta mengambil kira proses
pembikinan Penceritaan Digital Teehan (2006). Data berbentuk kualitatif dikumpul melalui
pemerhatian dan rakaman sepanjang pembikinan Penceritaan Digital. Hasil dapatan kajian
menunjukkan bahawa subjek paling kerap memilih strategi bertanya rakan, diikuti strategi
penggunaan internet dan seterusnya strategi bertanya guru bagi memperolehi leksikal bahasa
Jepun ketika proses pembikinan Penceritaan Digital.Selain itu, penemuan baru dalam sistem
pembelajaran dan pengajaran melalui Penceritaan Digital membolehkan pendekatan TPCK
dapat dijalankan bagi mengatasi masalah penguasaan bahasa Jepun terutamanya leksikal. |
format |
Article |
author |
Norhana Md. Salleh, Kamila Ghazali, Mariyati Haji Mohd Nor, |
spellingShingle |
Norhana Md. Salleh, Kamila Ghazali, Mariyati Haji Mohd Nor, Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun |
author_facet |
Norhana Md. Salleh, Kamila Ghazali, Mariyati Haji Mohd Nor, |
author_sort |
Norhana Md. Salleh, |
title |
Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun |
title_short |
Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun |
title_full |
Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun |
title_fullStr |
Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun |
title_full_unstemmed |
Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun |
title_sort |
penceritaan digital dalam pemerolehan leksikal bahasa jepun |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10658/1/14520-47847-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/10658/ http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897 |
_version_ |
1643738210471247872 |
score |
13.214268 |