Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penaakulan perkadaran murid sekolah rendah semasa menyelesaikan masalah berkaitan perkadaran. Kajian kes kualitatif ini melibatkan tujuh murid tahun lima (berumur 11 tahun) yang dipilih melalui pensampelan bertujuan. Data kajian yang telah dikumpulkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fazura Mohd Noor,, Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,, Leong, Kwan Eu
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10645/1/16013-44835-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10645/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10645
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.106452017-09-11T01:56:47Z http://journalarticle.ukm.my/10645/ Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran Fazura Mohd Noor, Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, Leong, Kwan Eu Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penaakulan perkadaran murid sekolah rendah semasa menyelesaikan masalah berkaitan perkadaran. Kajian kes kualitatif ini melibatkan tujuh murid tahun lima (berumur 11 tahun) yang dipilih melalui pensampelan bertujuan. Data kajian yang telah dikumpulkan melalui teknik temu bual klinikal dapat memaparkan strategi dan justifikasi murid secara mendalam bagi setiap aktiviti yang ditunjukkan. Artikel ini hanya membentangkan analisis terhadap respons murid terhadap tugas berkaitan masalah membandingkan nisbah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap penaakulan perkadaran murid konsisten dengan tahap yang dikemukakan oleh beberapa pengkaji lepas yang mana murid sekurang-kurangnya mempunyai tahap penaakulan perkadaran tidak formal, manakala tahap penaakulan perkadaran kuantitatif merupakan tahap tertinggi. Namun dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat respons murid yang tidak boleh dikategorikan dalam mana-mana tahap menyebabkan wujud satu tahap antara tahap penaakulan perkadaran tidak formal dan tahap penaakulan perkadaran kuantitatif. Dapatan kajian ini dapat membekalkan informasi kepada guru matematik sekolah rendah bahawa setiap murid mempunyai tahap penaakulan perkadaran yang berbeza dan guru perlu mempelbagaikan aktiviti yang menggalakkan murid berfikir secara perkadaran. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10645/1/16013-44835-1-SM.pdf Fazura Mohd Noor, and Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, and Leong, Kwan Eu (2016) Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran. Jurnal Pendidikan Malaysia, 41 (2). pp. 99-105. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penaakulan perkadaran murid sekolah rendah semasa menyelesaikan masalah berkaitan perkadaran. Kajian kes kualitatif ini melibatkan tujuh murid tahun lima (berumur 11 tahun) yang dipilih melalui pensampelan bertujuan. Data kajian yang telah dikumpulkan melalui teknik temu bual klinikal dapat memaparkan strategi dan justifikasi murid secara mendalam bagi setiap aktiviti yang ditunjukkan. Artikel ini hanya membentangkan analisis terhadap respons murid terhadap tugas berkaitan masalah membandingkan nisbah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap penaakulan perkadaran murid konsisten dengan tahap yang dikemukakan oleh beberapa pengkaji lepas yang mana murid sekurang-kurangnya mempunyai tahap penaakulan perkadaran tidak formal, manakala tahap penaakulan perkadaran kuantitatif merupakan tahap tertinggi. Namun dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat respons murid yang tidak boleh dikategorikan dalam mana-mana tahap menyebabkan wujud satu tahap antara tahap penaakulan perkadaran tidak formal dan tahap penaakulan perkadaran kuantitatif. Dapatan kajian ini dapat membekalkan informasi kepada guru matematik sekolah rendah bahawa setiap murid mempunyai tahap penaakulan perkadaran yang berbeza dan guru perlu mempelbagaikan aktiviti yang menggalakkan murid berfikir secara perkadaran.
format Article
author Fazura Mohd Noor,
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
Leong, Kwan Eu
spellingShingle Fazura Mohd Noor,
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
Leong, Kwan Eu
Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
author_facet Fazura Mohd Noor,
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
Leong, Kwan Eu
author_sort Fazura Mohd Noor,
title Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
title_short Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
title_full Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
title_fullStr Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
title_full_unstemmed Penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
title_sort penaakulan perkadaran murid tahun lima dalam topik nisbah dan kadaran
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10645/1/16013-44835-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10645/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
_version_ 1643738206635556864
score 13.160551