Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual i...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/10611/ http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.10611 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.106112017-08-29T00:11:18Z http://journalarticle.ukm.my/10611/ Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin, Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual ini akan membincangkan perincian karakteristik pelajar tahfiz berdasarkan faktor demografi yang terdiri daripada jantina dan lokasi tempat tinggal. Manakala bagi faktor dalaman ialah berhubung dengan atribut nilai, jangkaan, afektif dan strategi pembangunan dalaman pelajar tahfiz. Strategi pembelajaran tahfiz pula dibahagikan kepada empat strategi, iaitu kognitif, metakognitif, pengurusan sumber dan strategi menghafaz al-Quran. Secara keseluruhannya, karakteristik pelajar tahfiz (faktor dalaman dan strategi pembelajaran tahfiz) selari dengan aspek kesediaan dan latihan dalam model Thorndike. Manakala pencapaian pelajar tahfiz berdasarkan penilaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī) adalah selari dengan aspek kesan dalam hukum Thorndike yang mengimplikasikan sebagai hasil dalam suatu pembelajaran. Penilaian ini juga selari dengan konsep talqin dan al-fahm dalam model al-Qabīsī. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf Intan Zakiah Jamaluddin, and Munif Zarirruddin Fikri Nordin, (2016) Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran. Jurnal Hadhari, 8 (2). pp. 211-228. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual ini akan membincangkan perincian karakteristik pelajar tahfiz berdasarkan faktor demografi yang terdiri daripada jantina dan lokasi tempat tinggal. Manakala bagi faktor dalaman ialah berhubung dengan atribut nilai, jangkaan, afektif dan strategi pembangunan dalaman pelajar tahfiz. Strategi pembelajaran tahfiz pula dibahagikan kepada empat strategi, iaitu kognitif, metakognitif, pengurusan sumber dan strategi menghafaz al-Quran. Secara keseluruhannya, karakteristik pelajar tahfiz (faktor dalaman dan strategi pembelajaran tahfiz) selari dengan aspek kesediaan dan latihan dalam model Thorndike. Manakala pencapaian pelajar tahfiz berdasarkan penilaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī) adalah selari dengan aspek kesan dalam hukum Thorndike yang mengimplikasikan sebagai hasil dalam suatu pembelajaran. Penilaian ini juga selari dengan konsep talqin dan al-fahm dalam model al-Qabīsī. |
format |
Article |
author |
Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin, |
spellingShingle |
Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin, Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran |
author_facet |
Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin, |
author_sort |
Intan Zakiah Jamaluddin, |
title |
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran |
title_short |
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran |
title_full |
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran |
title_fullStr |
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran |
title_full_unstemmed |
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran |
title_sort |
memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-quran |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/10611/ http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869 |
_version_ |
1643738190762213376 |
score |
13.211869 |