Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran

Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Intan Zakiah Jamaluddin,, Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10611/
http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10611
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.106112017-08-29T00:11:18Z http://journalarticle.ukm.my/10611/ Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin, Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual ini akan membincangkan perincian karakteristik pelajar tahfiz berdasarkan faktor demografi yang terdiri daripada jantina dan lokasi tempat tinggal. Manakala bagi faktor dalaman ialah berhubung dengan atribut nilai, jangkaan, afektif dan strategi pembangunan dalaman pelajar tahfiz. Strategi pembelajaran tahfiz pula dibahagikan kepada empat strategi, iaitu kognitif, metakognitif, pengurusan sumber dan strategi menghafaz al-Quran. Secara keseluruhannya, karakteristik pelajar tahfiz (faktor dalaman dan strategi pembelajaran tahfiz) selari dengan aspek kesediaan dan latihan dalam model Thorndike. Manakala pencapaian pelajar tahfiz berdasarkan penilaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī) adalah selari dengan aspek kesan dalam hukum Thorndike yang mengimplikasikan sebagai hasil dalam suatu pembelajaran. Penilaian ini juga selari dengan konsep talqin dan al-fahm dalam model al-Qabīsī. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf Intan Zakiah Jamaluddin, and Munif Zarirruddin Fikri Nordin, (2016) Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran. Jurnal Hadhari, 8 (2). pp. 211-228. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual ini akan membincangkan perincian karakteristik pelajar tahfiz berdasarkan faktor demografi yang terdiri daripada jantina dan lokasi tempat tinggal. Manakala bagi faktor dalaman ialah berhubung dengan atribut nilai, jangkaan, afektif dan strategi pembangunan dalaman pelajar tahfiz. Strategi pembelajaran tahfiz pula dibahagikan kepada empat strategi, iaitu kognitif, metakognitif, pengurusan sumber dan strategi menghafaz al-Quran. Secara keseluruhannya, karakteristik pelajar tahfiz (faktor dalaman dan strategi pembelajaran tahfiz) selari dengan aspek kesediaan dan latihan dalam model Thorndike. Manakala pencapaian pelajar tahfiz berdasarkan penilaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī) adalah selari dengan aspek kesan dalam hukum Thorndike yang mengimplikasikan sebagai hasil dalam suatu pembelajaran. Penilaian ini juga selari dengan konsep talqin dan al-fahm dalam model al-Qabīsī.
format Article
author Intan Zakiah Jamaluddin,
Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
spellingShingle Intan Zakiah Jamaluddin,
Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
author_facet Intan Zakiah Jamaluddin,
Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
author_sort Intan Zakiah Jamaluddin,
title Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_short Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_full Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_fullStr Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_full_unstemmed Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_sort memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-quran
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10611/
http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869
_version_ 1643738190762213376
score 13.211869