Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei

Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai Portal iPBL (Islamic Problem Based-Learning) bagi bertujuan untuk digunakan di dalam kursus Pendidikan Islam di Politeknik Brunei Darussalam. Kajian ini mengadaptasi Model ADDIE yang membahagikan proses pembangunan portal kepada lima fasa iaitu Analis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aliff Nawi,, Gamal Abdul Nasir Zakaria,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10482/1/14892-41139-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10482/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10482
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.104822017-07-05T09:06:55Z http://journalarticle.ukm.my/10482/ Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei Aliff Nawi, Gamal Abdul Nasir Zakaria, Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai Portal iPBL (Islamic Problem Based-Learning) bagi bertujuan untuk digunakan di dalam kursus Pendidikan Islam di Politeknik Brunei Darussalam. Kajian ini mengadaptasi Model ADDIE yang membahagikan proses pembangunan portal kepada lima fasa iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik bagi menilai kebolehgunaan portal dalam aspek reka bentuk antara muka, organisasi kandungan, multimedia dan kemudahgunaan portal. Seramai 41 orang pelajar terlibat dalam menilai kebolehgunaan portal. Data yang diperolehi telah dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratus dan min) menggunakan perisian SPSS. Hasil dari pandangan dan komen yang diberikan dapat membantu penyelidik untuk membangunkan portal dalam pengajaran dan pembelajaran. Manakala dapatan penilaian kebolehgunaan menunjukkan bahawa keempat-empat aspek ini berjaya diterapkan di dalam portal yang dibangunkan berdasarkan kepada purata bagi setiap aspek mencapai tahap sangat tinggi (min > 4.23). Hanya aspek reka bentuk sahaja mendapat skor yang kurang berbanding dengan aspek-aspek yang lain. Namun, aspek ini tidaklah berbeza jurang skornya kerana ianya berjaya mendapat skor tinggi (min=4.14). Bagaimanapun, kesemua aspek ini telah berjaya diterapkan di dalam portal dan dapat dikatakan telah melepasi tahap standart piawaian sesuatu bahan. Di akhir kajian, pengkaji telah membahaskan beberapa aspek yang perlu diberi perhatian kepada penyelidik terutamanya pada proses pembangunan bahan dalam memastikan kandungan yang dibina dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10482/1/14892-41139-1-SM.pdf Aliff Nawi, and Gamal Abdul Nasir Zakaria, (2016) Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 32 (1). pp. 261-285. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai Portal iPBL (Islamic Problem Based-Learning) bagi bertujuan untuk digunakan di dalam kursus Pendidikan Islam di Politeknik Brunei Darussalam. Kajian ini mengadaptasi Model ADDIE yang membahagikan proses pembangunan portal kepada lima fasa iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik bagi menilai kebolehgunaan portal dalam aspek reka bentuk antara muka, organisasi kandungan, multimedia dan kemudahgunaan portal. Seramai 41 orang pelajar terlibat dalam menilai kebolehgunaan portal. Data yang diperolehi telah dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratus dan min) menggunakan perisian SPSS. Hasil dari pandangan dan komen yang diberikan dapat membantu penyelidik untuk membangunkan portal dalam pengajaran dan pembelajaran. Manakala dapatan penilaian kebolehgunaan menunjukkan bahawa keempat-empat aspek ini berjaya diterapkan di dalam portal yang dibangunkan berdasarkan kepada purata bagi setiap aspek mencapai tahap sangat tinggi (min > 4.23). Hanya aspek reka bentuk sahaja mendapat skor yang kurang berbanding dengan aspek-aspek yang lain. Namun, aspek ini tidaklah berbeza jurang skornya kerana ianya berjaya mendapat skor tinggi (min=4.14). Bagaimanapun, kesemua aspek ini telah berjaya diterapkan di dalam portal dan dapat dikatakan telah melepasi tahap standart piawaian sesuatu bahan. Di akhir kajian, pengkaji telah membahaskan beberapa aspek yang perlu diberi perhatian kepada penyelidik terutamanya pada proses pembangunan bahan dalam memastikan kandungan yang dibina dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan.
format Article
author Aliff Nawi,
Gamal Abdul Nasir Zakaria,
spellingShingle Aliff Nawi,
Gamal Abdul Nasir Zakaria,
Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
author_facet Aliff Nawi,
Gamal Abdul Nasir Zakaria,
author_sort Aliff Nawi,
title Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
title_short Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
title_full Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
title_fullStr Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
title_sort pembangunan dan penilaian portal ipbl di politeknik brunei
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10482/1/14892-41139-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10482/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818
_version_ 1643738140984213504
score 13.160551