Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi
Penyertaan masyarakat dalam sesuatu program pembangunan yang dijalankan oleh pihak kerajaan merupakan elemen utama yang menyumbang kepada penerimaan idea inovasi yang dibawa. Dalam memastikan masyarakat menerima idea inovasi yang dibawa dalam kehidupan mereka, faktor strategi dalam menyampaikan makl...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10466/1/14693-40512-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/10466/ http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.10466 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.104662017-07-05T04:14:49Z http://journalarticle.ukm.my/10466/ Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi Nan Zakiah Megat Ibrahim, Che Su Mustaffa, Penyertaan masyarakat dalam sesuatu program pembangunan yang dijalankan oleh pihak kerajaan merupakan elemen utama yang menyumbang kepada penerimaan idea inovasi yang dibawa. Dalam memastikan masyarakat menerima idea inovasi yang dibawa dalam kehidupan mereka, faktor strategi dalam menyampaikan maklumat perlu diberikan perhatian umumnya oleh agen pembangunan yang dilantik oleh pihak kerajaan. Tujuan kajian ini dijalankan untuk (i) meneliti hubungan di antara strategi mesej dengan penyertaan dalam latihan dan (ii) mengenalpasti hubungan di antara strategi mesej dengan adopsi inovasi dalam kalangan peserta latihan. Kajian ini melibatkan seramai 373 orang responden yang terdiri daripada peserta latihan anjuran MARA di Terengganu, dan memfokuskan kepada program latihan keusahawanan yang berasaskan Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) berasaskan kepada penggunaan laman web. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif melalui pengedaran soalselidik kepada responden yang terlibat. Kajian ini dijalankan di MARA Terengganu. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara strategi mesej dengan penyertaan dalam latihan yang dianjurkan oleh pihak MARA. Selain itu dapatan turut menjelaskan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara strategi mesej dengan adopsi inovasi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10466/1/14693-40512-1-SM.pdf Nan Zakiah Megat Ibrahim, and Che Su Mustaffa, (2016) Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 32 (1). pp. 1-23. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Penyertaan masyarakat dalam sesuatu program pembangunan yang dijalankan oleh pihak kerajaan merupakan elemen utama yang menyumbang kepada penerimaan idea inovasi yang dibawa. Dalam memastikan masyarakat menerima idea inovasi yang dibawa dalam kehidupan mereka, faktor strategi dalam menyampaikan maklumat perlu diberikan perhatian umumnya oleh agen pembangunan yang dilantik oleh pihak kerajaan. Tujuan kajian ini dijalankan untuk (i) meneliti hubungan di antara strategi mesej dengan penyertaan dalam latihan dan (ii) mengenalpasti hubungan di antara strategi mesej dengan adopsi inovasi dalam kalangan peserta latihan. Kajian ini melibatkan seramai 373 orang responden yang terdiri daripada peserta latihan anjuran MARA di Terengganu, dan memfokuskan kepada program latihan keusahawanan yang berasaskan Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) berasaskan kepada penggunaan laman web. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif melalui pengedaran soalselidik kepada responden yang terlibat. Kajian ini dijalankan di MARA Terengganu. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara strategi mesej dengan penyertaan dalam latihan yang dianjurkan oleh pihak MARA. Selain itu dapatan turut menjelaskan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara strategi mesej dengan adopsi inovasi. |
format |
Article |
author |
Nan Zakiah Megat Ibrahim, Che Su Mustaffa, |
spellingShingle |
Nan Zakiah Megat Ibrahim, Che Su Mustaffa, Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
author_facet |
Nan Zakiah Megat Ibrahim, Che Su Mustaffa, |
author_sort |
Nan Zakiah Megat Ibrahim, |
title |
Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
title_short |
Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
title_full |
Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
title_fullStr |
Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
title_full_unstemmed |
Hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
title_sort |
hubungan di antara strategi mesej oleh agen pembangunan majlis amanah rakyat (mara) dengan penyertaan dalam latihan dan adopsi inovasi |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10466/1/14693-40512-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/10466/ http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818 |
_version_ |
1643738136312807424 |
score |
13.214268 |