Komunikasi berkesan dalam organisasi

Secara ringkasnya organisasi boleh diertikan sebagai satu entiti yang mengandungi sumber-sumber manusia dan fizikal yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu untuk mencapai sesuatu matlamat. Organisasi terdiri dari sekurnpulan individu yang distrukturkan oleh aktiviti dan tahap kuasa (authority) terkhu...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Ahmad, Abdul Mua'ti @ Zamri
格式: Conference or Workshop Item
语言:English
出版: 2003
主题:
在线阅读:http://repo.uum.edu.my/3512/1/K1.pdf
http://repo.uum.edu.my/3512/
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Secara ringkasnya organisasi boleh diertikan sebagai satu entiti yang mengandungi sumber-sumber manusia dan fizikal yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu untuk mencapai sesuatu matlamat. Organisasi terdiri dari sekurnpulan individu yang distrukturkan oleh aktiviti dan tahap kuasa (authority) terkhusus dalam usaha untuk mencapai suatu objektif dengan jayanya. Lantaran itu dalam mengejar objektif ini individu-individu tadi perlu berinteraksi sesama mereka melalui proses komunikasi. Dalam ruang organisasi begini komunikasi bertindak sebagai suatu 'sosial force' yang memadukan individu agar dapat berkerjasama ke arah matlamat bersama tadi. Di samping itu, komunikasi adalah merupakan satu kemahiran yang amat mustahak untuk dimiliki oleh anggota-anggota organisasi agar dapat bekerja ke arah pencapaian objektif dengan lebih berkesan. Secara umumnya komunikasi dalam organisasi boleh dibahagikan kepada dua jenis: 1.Komunikasi formal dalam organisasi. 2.Komunikasi tidak formal dalam organisasi.