Pelaksanaan kursus reka cipta : pengalaman pengajaran dan pembelajaran di UTM

Tujuan kertas kerja ini adalah untuk membincangkan pelaksanaan mata pelajaran Reka Cipta dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Pendidikan Teknik dan Kejuruteraan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian berbentuk deskriptif tinjauan ini melibatkan dua kumpulan respon...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Amin, Nor Fadila, Saud, Muhammad Sukri
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7908/1/EDUPRES_%28F2%29_12.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7908/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kertas kerja ini adalah untuk membincangkan pelaksanaan mata pelajaran Reka Cipta dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Pendidikan Teknik dan Kejuruteraan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian berbentuk deskriptif tinjauan ini melibatkan dua kumpulan responden. Kumpulan responden pertama terdiri daripada 5 orang pensyarah Reka Cipta manakala kumpulan responden kedua adalah 155 orang pelajar Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan dalam pengkhususan Kemahiran Hidup. Instrumen kajian yang digunakan adalah protokol temu bual dan soal selidik. Hasil kajian menjelaskan masalah dan cabaran yang dihadapi oleh pensyarah mahupun pelajar dalam proses penyampaian pengajaran dan pembelajaran Reka Cipta.