Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) atau PPPM (PT) merupakan dokumen strategik yang sedang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang menggariskan hala tuju pendidikan tinggi negara untuk tempoh bermula dari 2013 sehingga 2025. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3181/1/Bab06.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3181/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.3181 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.31812022-01-04T03:10:07Z http://eprints.uthm.edu.my/3181/ Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM Jomari, Nurul Asyikin Wahab, Eta Ali, Zaurin HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) atau PPPM (PT) merupakan dokumen strategik yang sedang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang menggariskan hala tuju pendidikan tinggi negara untuk tempoh bermula dari 2013 sehingga 2025. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah menetapkan e-pembelajaran sebagai salah satu agenda utama dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Penggunaan serta penglibatan staf akademik dan pelajar dalam e-pembelajaran adalah amat ditekankan dan ia menjadi sebahagian daripada Indeks Utama Pencapaian (KPI) dalam PSPTN. Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) adalah kesinambungan daripada kajian semula PSPTN pada tahun 2007-2020 serta penyelarasan PPPM (Prasekolah hingga Pendidikan Lepas Menengah) pada tahun 2013-2025, yang bertujuan untuk meningkatkan dan memartabatkan sistem pendidikan tinggi negara. Pelan ini mengandungi 10 lonjakan iaitu graduan holistik, berciri keusahawanan dan seimbang, kecemerlangan bakat, menghayati pembelajaran sepanjang hayat, graduan TVET berkualiti, kemampanan kewangan, pemantapan tadbir urus, ekosistem inovasi, keunggulan global, pembelajaran dalam talian tahap global dan transformasi penyampaian pendidikan tinggi. Lonjakan ini akan menyokong lima aspirasi sistem pendidikan yang memberi tumpuan kepada akses, ekuiti, kualiti, kecekapan dan perpaduan bagi memangkin transformasi dan ia boleh menentukan masa depan yang lebih cemerlang untuk negara Malaysia (Kementerian pengajian Tinggi Malaysia, 2011). Penerbit UTHM Ahmad, Nurazwa 2020 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3181/1/Bab06.pdf Jomari, Nurul Asyikin and Wahab, Eta and Ali, Zaurin (2020) Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM. In: Kajian Kes di Malaysia. Penerbit UTHM, pp. 53-62. ISBN 978-967-2916-62-8 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture |
spellingShingle |
HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture Jomari, Nurul Asyikin Wahab, Eta Ali, Zaurin Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM |
description |
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) atau PPPM (PT) merupakan dokumen strategik yang sedang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang menggariskan hala tuju pendidikan tinggi negara untuk tempoh bermula dari 2013 sehingga 2025. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah menetapkan e-pembelajaran sebagai salah satu agenda utama dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Penggunaan serta penglibatan staf akademik dan pelajar dalam e-pembelajaran adalah amat ditekankan dan ia menjadi sebahagian daripada Indeks Utama Pencapaian (KPI) dalam PSPTN. Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) adalah kesinambungan daripada kajian semula PSPTN pada tahun 2007-2020 serta penyelarasan PPPM (Prasekolah hingga Pendidikan Lepas Menengah) pada tahun 2013-2025, yang bertujuan untuk meningkatkan dan memartabatkan sistem pendidikan tinggi negara. Pelan ini mengandungi 10 lonjakan iaitu graduan holistik, berciri keusahawanan dan seimbang, kecemerlangan bakat, menghayati pembelajaran sepanjang hayat, graduan TVET berkualiti, kemampanan kewangan, pemantapan tadbir urus, ekosistem inovasi, keunggulan global, pembelajaran dalam talian tahap global dan transformasi penyampaian pendidikan tinggi. Lonjakan ini akan menyokong lima aspirasi sistem pendidikan yang memberi tumpuan kepada akses, ekuiti, kualiti, kecekapan dan perpaduan bagi memangkin transformasi dan ia boleh menentukan masa depan yang lebih cemerlang untuk negara Malaysia (Kementerian pengajian Tinggi Malaysia, 2011). |
author2 |
Ahmad, Nurazwa |
author_facet |
Ahmad, Nurazwa Jomari, Nurul Asyikin Wahab, Eta Ali, Zaurin |
format |
Book Section |
author |
Jomari, Nurul Asyikin Wahab, Eta Ali, Zaurin |
author_sort |
Jomari, Nurul Asyikin |
title |
Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM |
title_short |
Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM |
title_full |
Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM |
title_fullStr |
Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM |
title_sort |
pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar uthm |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2020 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3181/1/Bab06.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3181/ |
_version_ |
1738581092470882304 |
score |
13.1944895 |