Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) atau PPPM (PT) merupakan dokumen strategik yang sedang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang menggariskan hala tuju pendidikan tinggi negara untuk tempoh bermula dari 2013 sehingga 2025. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jomari, Nurul Asyikin, Wahab, Eta, Ali, Zaurin
Other Authors: Ahmad, Nurazwa
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3181/1/Bab06.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3181/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.3181
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.31812022-01-04T03:10:07Z http://eprints.uthm.edu.my/3181/ Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM Jomari, Nurul Asyikin Wahab, Eta Ali, Zaurin HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) atau PPPM (PT) merupakan dokumen strategik yang sedang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang menggariskan hala tuju pendidikan tinggi negara untuk tempoh bermula dari 2013 sehingga 2025. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah menetapkan e-pembelajaran sebagai salah satu agenda utama dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Penggunaan serta penglibatan staf akademik dan pelajar dalam e-pembelajaran adalah amat ditekankan dan ia menjadi sebahagian daripada Indeks Utama Pencapaian (KPI) dalam PSPTN. Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) adalah kesinambungan daripada kajian semula PSPTN pada tahun 2007-2020 serta penyelarasan PPPM (Prasekolah hingga Pendidikan Lepas Menengah) pada tahun 2013-2025, yang bertujuan untuk meningkatkan dan memartabatkan sistem pendidikan tinggi negara. Pelan ini mengandungi 10 lonjakan iaitu graduan holistik, berciri keusahawanan dan seimbang, kecemerlangan bakat, menghayati pembelajaran sepanjang hayat, graduan TVET berkualiti, kemampanan kewangan, pemantapan tadbir urus, ekosistem inovasi, keunggulan global, pembelajaran dalam talian tahap global dan transformasi penyampaian pendidikan tinggi. Lonjakan ini akan menyokong lima aspirasi sistem pendidikan yang memberi tumpuan kepada akses, ekuiti, kualiti, kecekapan dan perpaduan bagi memangkin transformasi dan ia boleh menentukan masa depan yang lebih cemerlang untuk negara Malaysia (Kementerian pengajian Tinggi Malaysia, 2011). Penerbit UTHM Ahmad, Nurazwa 2020 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3181/1/Bab06.pdf Jomari, Nurul Asyikin and Wahab, Eta and Ali, Zaurin (2020) Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM. In: Kajian Kes di Malaysia. Penerbit UTHM, pp. 53-62. ISBN 978-967-2916-62-8
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
topic HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture
spellingShingle HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture
Jomari, Nurul Asyikin
Wahab, Eta
Ali, Zaurin
Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
description Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) atau PPPM (PT) merupakan dokumen strategik yang sedang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang menggariskan hala tuju pendidikan tinggi negara untuk tempoh bermula dari 2013 sehingga 2025. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah menetapkan e-pembelajaran sebagai salah satu agenda utama dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN). Penggunaan serta penglibatan staf akademik dan pelajar dalam e-pembelajaran adalah amat ditekankan dan ia menjadi sebahagian daripada Indeks Utama Pencapaian (KPI) dalam PSPTN. Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) adalah kesinambungan daripada kajian semula PSPTN pada tahun 2007-2020 serta penyelarasan PPPM (Prasekolah hingga Pendidikan Lepas Menengah) pada tahun 2013-2025, yang bertujuan untuk meningkatkan dan memartabatkan sistem pendidikan tinggi negara. Pelan ini mengandungi 10 lonjakan iaitu graduan holistik, berciri keusahawanan dan seimbang, kecemerlangan bakat, menghayati pembelajaran sepanjang hayat, graduan TVET berkualiti, kemampanan kewangan, pemantapan tadbir urus, ekosistem inovasi, keunggulan global, pembelajaran dalam talian tahap global dan transformasi penyampaian pendidikan tinggi. Lonjakan ini akan menyokong lima aspirasi sistem pendidikan yang memberi tumpuan kepada akses, ekuiti, kualiti, kecekapan dan perpaduan bagi memangkin transformasi dan ia boleh menentukan masa depan yang lebih cemerlang untuk negara Malaysia (Kementerian pengajian Tinggi Malaysia, 2011).
author2 Ahmad, Nurazwa
author_facet Ahmad, Nurazwa
Jomari, Nurul Asyikin
Wahab, Eta
Ali, Zaurin
format Book Section
author Jomari, Nurul Asyikin
Wahab, Eta
Ali, Zaurin
author_sort Jomari, Nurul Asyikin
title Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
title_short Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
title_full Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
title_fullStr Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
title_full_unstemmed Pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar UTHM
title_sort pembelajaran teradun dalam kalangan pelajar uthm
publisher Penerbit UTHM
publishDate 2020
url http://eprints.uthm.edu.my/3181/1/Bab06.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3181/
_version_ 1738581092470882304
score 13.1944895