Educational Development in Malaysia in the Eighties
Kertas ini mengemukakan ramalan-ramalan tentang perkembangan mengenai enam lapangan pendidikan yang utama di dalam tahun lapan puluhan iaitu infrastruktur pentadbiran, pendidikan guru, kurikulum sekolah, pendidikan tinggi, pendidikan bukan-formal dan pendisiplinan di sekolah. Kertas ini meramalka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1979
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33301/1/Jilid_01_Artikel_04.pdf http://eprints.usm.my/33301/ http://apjee.usm.my/JPP_01_1979/Jilid%2001%20Artikel%2004.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.33301 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.33301 http://eprints.usm.my/33301/ Educational Development in Malaysia in the Eighties Paul, Chang LB2300 Higher Education Kertas ini mengemukakan ramalan-ramalan tentang perkembangan mengenai enam lapangan pendidikan yang utama di dalam tahun lapan puluhan iaitu infrastruktur pentadbiran, pendidikan guru, kurikulum sekolah, pendidikan tinggi, pendidikan bukan-formal dan pendisiplinan di sekolah. Kertas ini meramalkan: Antara lain tidak mungkin berlaku perubahan-perubahan yang radikal di dalam penyusunan dan struktur sistem pentadbiran. Tetapi akan muncul pertambahan pegawaipegawai yang mendapat latihan berasaskan anika-disiplin; otonomi membuat penentuan-penentuan yang lebih luas di kalangan peqawai-peqawai pentadbir dan guru-guru besar berperanan sebagai katalistor untuk perubahan. Penghujung tahun lapan puluhan memperlihatkan bermulanya perkhidmatan pengajaran siswazah yang dipersatukan, dan pensyarah·pensyarah perguruan dibawa masuk menjadi Nazir sekolah-sekolah untuk membiasakan mereka Clengan perubahan yang berlaku di bilikdarjah. Sukatan-sukatan pelajaran yang seragam itu akan diberikan dayasuai yang lebih tinggi untuk menampung kemahuan-kemahuan dan minat-minat kumpulan murid yang berbezabeza. Perlengkapan buku teks yang seragam akan bertukar menjadi pegemukaan pilihan-pilihan buku teks yang direkomenkan. Dari segi pendisiplinan di sekolah-sekolah kertas ini meramalkan penggunaan dendaan korporal yang dianjurkan oleh setengah-setengah persatuan guru akan dipersoalkan. Pendekatan yang lebih bersifat kernanuslaan akan direkomenkan. Hingga tahun-tahun lapan puluhan diharapkan guru-guru akan sedar bahawa matlamat utama pendidikan ialah mernperikemanusiaankan murid-murid bukan disebaliknya. Di dalam pendidikan tinggi tidak akan berlaku pertambahan pendidikan peringkat universiti tetapi politeknik-politeknik akan bertambah. Peranan pendidikan bukan-formal akan lebih dihargai. Akan terbentuklah satu Majlis Penasihat Pendidikan Bukan-Formal Kebangsaan untuk menyelaraskan usaha-usaha pendidikan tersebut. Akhir sekali diharap bahawa pendidik-pendidik Malaysia akan bersedia untuk menghadapi cabaran masa depan dengan cara inovatif dan semangat berbakti. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1979-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33301/1/Jilid_01_Artikel_04.pdf Paul, Chang (1979) Educational Development in Malaysia in the Eighties. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 1 (1). pp. 1-7. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_01_1979/Jilid%2001%20Artikel%2004.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Paul, Chang Educational Development in Malaysia in the Eighties |
description |
Kertas ini mengemukakan ramalan-ramalan tentang perkembangan mengenai enam lapangan
pendidikan yang utama di dalam tahun lapan puluhan iaitu infrastruktur pentadbiran, pendidikan
guru, kurikulum sekolah, pendidikan tinggi, pendidikan bukan-formal dan pendisiplinan di sekolah.
Kertas ini meramalkan: Antara lain tidak mungkin berlaku perubahan-perubahan yang radikal di
dalam penyusunan dan struktur sistem pentadbiran. Tetapi akan muncul pertambahan pegawaipegawai yang mendapat latihan berasaskan anika-disiplin; otonomi membuat penentuan-penentuan
yang lebih luas di kalangan peqawai-peqawai pentadbir dan guru-guru besar berperanan sebagai
katalistor untuk perubahan. Penghujung tahun lapan puluhan memperlihatkan bermulanya perkhidmatan pengajaran siswazah yang dipersatukan, dan pensyarah·pensyarah perguruan dibawa
masuk menjadi Nazir sekolah-sekolah untuk membiasakan mereka Clengan perubahan yang berlaku
di bilikdarjah. Sukatan-sukatan pelajaran yang seragam itu akan diberikan dayasuai yang lebih
tinggi untuk menampung kemahuan-kemahuan dan minat-minat kumpulan murid yang berbezabeza. Perlengkapan buku teks yang seragam akan bertukar menjadi pegemukaan pilihan-pilihan
buku teks yang direkomenkan. Dari segi pendisiplinan di sekolah-sekolah kertas ini meramalkan
penggunaan dendaan korporal yang dianjurkan oleh setengah-setengah persatuan guru akan dipersoalkan. Pendekatan yang lebih bersifat kernanuslaan akan direkomenkan. Hingga tahun-tahun
lapan puluhan diharapkan guru-guru akan sedar bahawa matlamat utama pendidikan ialah mernperikemanusiaankan murid-murid bukan disebaliknya. Di dalam pendidikan tinggi tidak akan
berlaku pertambahan pendidikan peringkat universiti tetapi politeknik-politeknik akan bertambah.
Peranan pendidikan bukan-formal akan lebih dihargai. Akan terbentuklah satu Majlis Penasihat
Pendidikan Bukan-Formal Kebangsaan untuk menyelaraskan usaha-usaha pendidikan tersebut.
Akhir sekali diharap bahawa pendidik-pendidik Malaysia akan bersedia untuk menghadapi cabaran
masa depan dengan cara inovatif dan semangat berbakti. |
format |
Article |
author |
Paul, Chang |
author_facet |
Paul, Chang |
author_sort |
Paul, Chang |
title |
Educational Development in Malaysia in the Eighties |
title_short |
Educational Development in Malaysia in the Eighties |
title_full |
Educational Development in Malaysia in the Eighties |
title_fullStr |
Educational Development in Malaysia in the Eighties |
title_full_unstemmed |
Educational Development in Malaysia in the Eighties |
title_sort |
educational development in malaysia in the eighties |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
1979 |
url |
http://eprints.usm.my/33301/1/Jilid_01_Artikel_04.pdf http://eprints.usm.my/33301/ http://apjee.usm.my/JPP_01_1979/Jilid%2001%20Artikel%2004.pdf |
_version_ |
1643707884077318144 |
score |
13.1944895 |