Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/2/Adaptasi%20kemandirian%20dan%20kelestarian%20prestasi%20akademik%20pelajar%20antarabangsa%20universiti%20awam%20Malaysia.ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/1/ADAPTASI%20KEMANDIRIAN%20DAN%20KELESTARIAN%20PRESTASI%20AKADEMIK%20PELAJAR%20ANTARABANGSA%20UNIVERSITI%20AWAM%20MALAYSIA.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/ http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2020-21-12-13.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.33047 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.330472022-07-08T09:40:08Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/ Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia Irma Wani Othman Muhammad Safuan Yusoff Siti Aidah Lukin @ Lokin Romzi Ationg Abang Mohd Razif Abang Muis Mohd Kamal Mohd Shah LB5-3640 Theory and practice of education LC237-238.4 College-university and the community Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif dalam melakukan pengambilan pelajar antarabangsa. Inisiatif tersebut diambil demi melonjakkan kedudukan IPT Malaysia dalam liga global penarafan hub pendidikan berprestij. Rentetan dari itu, objektif kajian ini memberi penumpuan untuk mengkaji maklum balas pengalaman proses adaptasi kemandirian pelajar antarabangsa yang menjadi percaturan kedatangan golongan tersebut ke negara ini. Pendekatan kualitatif menggunakan temu bual separa berstruktur melibatkan 40 temu bual mendalam ke atas pelajar antarabangsa yang sedang mengikuti pengajian di empat universiti awam terpilih. Hasil dapatan membuktikan terdapat perkaitan antara adaptasi kemandirian dengan kelestarian prestasi akademik pelajar tahun pertama. Faktor yang memberi impak berbeza terhadap adapatasi kemandirian pelajar antarabangsa dilihat dalam konteks (i) dasar memperkasa Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar universiti, (ii) perakuan akreditasi berterusan, (iii) penawaran program pengajian yang bersifat kontemporari dan mempunyai nilai tambah kebolepasaran, (iv) kepuasan pelanggan dan penyelarasan jaminan kualiti perkhidmatan serta (v) pengiktirafan reputasi universiti. Hasil dapatan yang dibincangkan dalam kertas kerja ini merupakan informasi bernilai bukan sahaja kepada bakal pelajar antarabangsa yang ingin melanjutkan pengajian ke luar negara, malahan boleh dimanfaatkan sebagai garis panduan pihak pengurusan universiti dalam memahami implikasi adaptasi kemandirian yang mempunyai kelangsungan dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar antarabangsa. Global Academic Excellence 2020-12-06 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/2/Adaptasi%20kemandirian%20dan%20kelestarian%20prestasi%20akademik%20pelajar%20antarabangsa%20universiti%20awam%20Malaysia.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/1/ADAPTASI%20KEMANDIRIAN%20DAN%20KELESTARIAN%20PRESTASI%20AKADEMIK%20PELAJAR%20ANTARABANGSA%20UNIVERSITI%20AWAM%20MALAYSIA.pdf Irma Wani Othman and Muhammad Safuan Yusoff and Siti Aidah Lukin @ Lokin and Romzi Ationg and Abang Mohd Razif Abang Muis and Mohd Kamal Mohd Shah (2020) Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia. International Journal of Law, Government and Communication, 5. pp. 138-159. ISSN 0128-1763 http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2020-21-12-13.pdf doi:10.35631/IJLGC.5210011 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB5-3640 Theory and practice of education LC237-238.4 College-university and the community |
spellingShingle |
LB5-3640 Theory and practice of education LC237-238.4 College-university and the community Irma Wani Othman Muhammad Safuan Yusoff Siti Aidah Lukin @ Lokin Romzi Ationg Abang Mohd Razif Abang Muis Mohd Kamal Mohd Shah Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia |
description |
Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif dalam melakukan pengambilan pelajar antarabangsa. Inisiatif tersebut diambil demi melonjakkan kedudukan IPT Malaysia dalam liga global penarafan hub pendidikan berprestij. Rentetan dari itu, objektif kajian ini memberi penumpuan untuk mengkaji maklum balas pengalaman proses adaptasi kemandirian pelajar antarabangsa yang menjadi percaturan kedatangan golongan tersebut ke negara ini. Pendekatan kualitatif menggunakan temu bual separa berstruktur melibatkan 40 temu bual mendalam ke atas pelajar antarabangsa yang sedang mengikuti pengajian di empat universiti awam terpilih. Hasil dapatan membuktikan terdapat perkaitan antara adaptasi kemandirian dengan kelestarian prestasi akademik pelajar tahun pertama. Faktor yang memberi impak berbeza terhadap adapatasi kemandirian pelajar antarabangsa dilihat dalam konteks (i) dasar memperkasa Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar universiti, (ii) perakuan akreditasi berterusan, (iii) penawaran program pengajian yang bersifat kontemporari dan mempunyai nilai tambah kebolepasaran, (iv) kepuasan pelanggan dan penyelarasan jaminan kualiti perkhidmatan serta (v) pengiktirafan reputasi universiti. Hasil dapatan yang dibincangkan dalam kertas kerja ini merupakan informasi bernilai bukan sahaja kepada bakal pelajar antarabangsa yang ingin melanjutkan pengajian ke luar negara, malahan boleh dimanfaatkan sebagai garis panduan pihak pengurusan universiti dalam memahami implikasi adaptasi kemandirian yang mempunyai kelangsungan dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar antarabangsa. |
format |
Article |
author |
Irma Wani Othman Muhammad Safuan Yusoff Siti Aidah Lukin @ Lokin Romzi Ationg Abang Mohd Razif Abang Muis Mohd Kamal Mohd Shah |
author_facet |
Irma Wani Othman Muhammad Safuan Yusoff Siti Aidah Lukin @ Lokin Romzi Ationg Abang Mohd Razif Abang Muis Mohd Kamal Mohd Shah |
author_sort |
Irma Wani Othman |
title |
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia |
title_short |
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia |
title_full |
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia |
title_fullStr |
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia |
title_full_unstemmed |
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia |
title_sort |
adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam malaysia |
publisher |
Global Academic Excellence |
publishDate |
2020 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/2/Adaptasi%20kemandirian%20dan%20kelestarian%20prestasi%20akademik%20pelajar%20antarabangsa%20universiti%20awam%20Malaysia.ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/1/ADAPTASI%20KEMANDIRIAN%20DAN%20KELESTARIAN%20PRESTASI%20AKADEMIK%20PELAJAR%20ANTARABANGSA%20UNIVERSITI%20AWAM%20MALAYSIA.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/ http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2020-21-12-13.pdf |
_version_ |
1760231110499893248 |
score |
13.1944895 |