Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia

Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Irma Wani Othman, Muhammad Safuan Yusoff, Siti Aidah Lukin @ Lokin, Romzi Ationg, Abang Mohd Razif Abang Muis, Mohd Kamal Mohd Shah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/2/Adaptasi%20kemandirian%20dan%20kelestarian%20prestasi%20akademik%20pelajar%20antarabangsa%20universiti%20awam%20Malaysia.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/1/ADAPTASI%20KEMANDIRIAN%20DAN%20KELESTARIAN%20PRESTASI%20AKADEMIK%20PELAJAR%20ANTARABANGSA%20UNIVERSITI%20AWAM%20MALAYSIA.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/
http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2020-21-12-13.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.33047
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.330472022-07-08T09:40:08Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/ Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia Irma Wani Othman Muhammad Safuan Yusoff Siti Aidah Lukin @ Lokin Romzi Ationg Abang Mohd Razif Abang Muis Mohd Kamal Mohd Shah LB5-3640 Theory and practice of education LC237-238.4 College-university and the community Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif dalam melakukan pengambilan pelajar antarabangsa. Inisiatif tersebut diambil demi melonjakkan kedudukan IPT Malaysia dalam liga global penarafan hub pendidikan berprestij. Rentetan dari itu, objektif kajian ini memberi penumpuan untuk mengkaji maklum balas pengalaman proses adaptasi kemandirian pelajar antarabangsa yang menjadi percaturan kedatangan golongan tersebut ke negara ini. Pendekatan kualitatif menggunakan temu bual separa berstruktur melibatkan 40 temu bual mendalam ke atas pelajar antarabangsa yang sedang mengikuti pengajian di empat universiti awam terpilih. Hasil dapatan membuktikan terdapat perkaitan antara adaptasi kemandirian dengan kelestarian prestasi akademik pelajar tahun pertama. Faktor yang memberi impak berbeza terhadap adapatasi kemandirian pelajar antarabangsa dilihat dalam konteks (i) dasar memperkasa Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar universiti, (ii) perakuan akreditasi berterusan, (iii) penawaran program pengajian yang bersifat kontemporari dan mempunyai nilai tambah kebolepasaran, (iv) kepuasan pelanggan dan penyelarasan jaminan kualiti perkhidmatan serta (v) pengiktirafan reputasi universiti. Hasil dapatan yang dibincangkan dalam kertas kerja ini merupakan informasi bernilai bukan sahaja kepada bakal pelajar antarabangsa yang ingin melanjutkan pengajian ke luar negara, malahan boleh dimanfaatkan sebagai garis panduan pihak pengurusan universiti dalam memahami implikasi adaptasi kemandirian yang mempunyai kelangsungan dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar antarabangsa. Global Academic Excellence 2020-12-06 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/2/Adaptasi%20kemandirian%20dan%20kelestarian%20prestasi%20akademik%20pelajar%20antarabangsa%20universiti%20awam%20Malaysia.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/1/ADAPTASI%20KEMANDIRIAN%20DAN%20KELESTARIAN%20PRESTASI%20AKADEMIK%20PELAJAR%20ANTARABANGSA%20UNIVERSITI%20AWAM%20MALAYSIA.pdf Irma Wani Othman and Muhammad Safuan Yusoff and Siti Aidah Lukin @ Lokin and Romzi Ationg and Abang Mohd Razif Abang Muis and Mohd Kamal Mohd Shah (2020) Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia. International Journal of Law, Government and Communication, 5. pp. 138-159. ISSN 0128-1763 http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2020-21-12-13.pdf doi:10.35631/IJLGC.5210011
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB5-3640 Theory and practice of education
LC237-238.4 College-university and the community
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
LC237-238.4 College-university and the community
Irma Wani Othman
Muhammad Safuan Yusoff
Siti Aidah Lukin @ Lokin
Romzi Ationg
Abang Mohd Razif Abang Muis
Mohd Kamal Mohd Shah
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
description Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif dalam melakukan pengambilan pelajar antarabangsa. Inisiatif tersebut diambil demi melonjakkan kedudukan IPT Malaysia dalam liga global penarafan hub pendidikan berprestij. Rentetan dari itu, objektif kajian ini memberi penumpuan untuk mengkaji maklum balas pengalaman proses adaptasi kemandirian pelajar antarabangsa yang menjadi percaturan kedatangan golongan tersebut ke negara ini. Pendekatan kualitatif menggunakan temu bual separa berstruktur melibatkan 40 temu bual mendalam ke atas pelajar antarabangsa yang sedang mengikuti pengajian di empat universiti awam terpilih. Hasil dapatan membuktikan terdapat perkaitan antara adaptasi kemandirian dengan kelestarian prestasi akademik pelajar tahun pertama. Faktor yang memberi impak berbeza terhadap adapatasi kemandirian pelajar antarabangsa dilihat dalam konteks (i) dasar memperkasa Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar universiti, (ii) perakuan akreditasi berterusan, (iii) penawaran program pengajian yang bersifat kontemporari dan mempunyai nilai tambah kebolepasaran, (iv) kepuasan pelanggan dan penyelarasan jaminan kualiti perkhidmatan serta (v) pengiktirafan reputasi universiti. Hasil dapatan yang dibincangkan dalam kertas kerja ini merupakan informasi bernilai bukan sahaja kepada bakal pelajar antarabangsa yang ingin melanjutkan pengajian ke luar negara, malahan boleh dimanfaatkan sebagai garis panduan pihak pengurusan universiti dalam memahami implikasi adaptasi kemandirian yang mempunyai kelangsungan dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar antarabangsa.
format Article
author Irma Wani Othman
Muhammad Safuan Yusoff
Siti Aidah Lukin @ Lokin
Romzi Ationg
Abang Mohd Razif Abang Muis
Mohd Kamal Mohd Shah
author_facet Irma Wani Othman
Muhammad Safuan Yusoff
Siti Aidah Lukin @ Lokin
Romzi Ationg
Abang Mohd Razif Abang Muis
Mohd Kamal Mohd Shah
author_sort Irma Wani Othman
title Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
title_short Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
title_full Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
title_fullStr Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
title_full_unstemmed Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia
title_sort adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam malaysia
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/2/Adaptasi%20kemandirian%20dan%20kelestarian%20prestasi%20akademik%20pelajar%20antarabangsa%20universiti%20awam%20Malaysia.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/1/ADAPTASI%20KEMANDIRIAN%20DAN%20KELESTARIAN%20PRESTASI%20AKADEMIK%20PELAJAR%20ANTARABANGSA%20UNIVERSITI%20AWAM%20MALAYSIA.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047/
http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2020-21-12-13.pdf
_version_ 1760231110499893248
score 13.1944895