Penerimaan non-muslim terhadap matapelajaran tamadun islam (TIS) dalam sistem ITM / Zulkarnain Yusuff and Rasid Muhamad

Memandangkan pelajar-pelajar ITM terdiri daripada golongan bumiputera dan menganut ajaran agama yang berbeza, maka ITM melalui Pusat Pendidikan Islam telah melaksanakan dua matapelajaran yang berbeza. Bagi pelajar-pelajar Islam pendekatan lebih kepada mendidik dan menghayati Islam. Kepada pelajar no...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yusuff, Zulkarnain, Muhamad, Rasid
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pahang 1999
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65717/1/65717.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65717/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Memandangkan pelajar-pelajar ITM terdiri daripada golongan bumiputera dan menganut ajaran agama yang berbeza, maka ITM melalui Pusat Pendidikan Islam telah melaksanakan dua matapelajaran yang berbeza. Bagi pelajar-pelajar Islam pendekatan lebih kepada mendidik dan menghayati Islam. Kepada pelajar non muslim pendekatan adalah lebih kepada pendedahan dan penerangan tentang pandangan Islam. Ini selaras dengan falsafah pendidikan negara yang menekankan pendidikan yang sepadu dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan kepada Tuhan. Dalam konteks tulisan ini ia merupakan beberapa intisari penting pelaksanaan matapelajaran Tamadun Islam (TIS) kepada pelajar-pelajar non-muslim dalam sistem pembelajaran di ITM. lanya berlandaskan kepada beberapa dapatan penting penyelidikan yang telah dijalankan terhadap pelajar-pelajar non-muslim di ITM.