Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]

Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu, Roziya, Mohamad Salleh, Musdiana, Shari, Sharunizam, Ahmad, Erni Arniza
Format: Research Reports
Language:Malay
Published: Research Management Institude 2005
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/1/LP_ROZIYA%20ABU%20RMI%20K%2005_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.27120
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.271202020-01-15T03:21:02Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/ Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] Abu, Roziya Mohamad Salleh, Musdiana Shari, Sharunizam Ahmad, Erni Arniza Personnel management. Employment management Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkhidmatan telah digunapakai. Antaranya adalah aspek keyakinan, perkhidmatan fizikal dan tanggungjawab. Kaedah borang soal selidik telah digunakan untuk mengutip data. Data-data seterusnya dianalisis menggunakan statistik perihalan iaitu kekerapan dan peratusan. Kaedah ini seterusnya digunakan untuk menilai aspek kualiti perkhidmatan, aspek keyakinan dan aspek tanggungjawab. Hasil kajian mendapati ketiga-tiga aspek perkhidmatan fizikal, keyakinan dan tanggungjawab ini mempunyai hubungan yang positif dan berkait terhadap tanggapan ibu bapa mengenai tahap kualiti sesebuah pusat asuhan kanak- kanak dan tadika. Analisis data seterusnya juga mendapati penambahbaikan terhadap ketiga-tiga ini amat perlu dititikberatkan oleh pengelola pusat asuhan dan tadika tersebut. Ini kerana ketiga-tiga aspek ini amat berkait rapat dengan proses pembelajaran dan pembesaran bagi seorang kanak-kanak. Research Management Institude 2005-05 Research Reports NonPeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/1/LP_ROZIYA%20ABU%20RMI%20K%2005_5.pdf Abu, Roziya and Mohamad Salleh, Musdiana and Shari, Sharunizam and Ahmad, Erni Arniza (2005) Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]. [Research Reports] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Personnel management. Employment management
spellingShingle Personnel management. Employment management
Abu, Roziya
Mohamad Salleh, Musdiana
Shari, Sharunizam
Ahmad, Erni Arniza
Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
description Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkhidmatan telah digunapakai. Antaranya adalah aspek keyakinan, perkhidmatan fizikal dan tanggungjawab. Kaedah borang soal selidik telah digunakan untuk mengutip data. Data-data seterusnya dianalisis menggunakan statistik perihalan iaitu kekerapan dan peratusan. Kaedah ini seterusnya digunakan untuk menilai aspek kualiti perkhidmatan, aspek keyakinan dan aspek tanggungjawab. Hasil kajian mendapati ketiga-tiga aspek perkhidmatan fizikal, keyakinan dan tanggungjawab ini mempunyai hubungan yang positif dan berkait terhadap tanggapan ibu bapa mengenai tahap kualiti sesebuah pusat asuhan kanak- kanak dan tadika. Analisis data seterusnya juga mendapati penambahbaikan terhadap ketiga-tiga ini amat perlu dititikberatkan oleh pengelola pusat asuhan dan tadika tersebut. Ini kerana ketiga-tiga aspek ini amat berkait rapat dengan proses pembelajaran dan pembesaran bagi seorang kanak-kanak.
format Research Reports
author Abu, Roziya
Mohamad Salleh, Musdiana
Shari, Sharunizam
Ahmad, Erni Arniza
author_facet Abu, Roziya
Mohamad Salleh, Musdiana
Shari, Sharunizam
Ahmad, Erni Arniza
author_sort Abu, Roziya
title Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
title_short Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
title_full Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
title_fullStr Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
title_full_unstemmed Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
title_sort persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus ipta (zon utara) / roziya abu…[et al.]
publisher Research Management Institude
publishDate 2005
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/1/LP_ROZIYA%20ABU%20RMI%20K%2005_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/
_version_ 1685650228264304640
score 13.197875