Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa

Kajian ini memfokuskan kepada karya-karya sentuhan Mani Ratnam, seorang pengarah, penulis dan penerbit perfileman Tamil yang berjaya di India. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti ciri-ciri kepengarahan Mani Ratnam menerusi tiga buah filem yang dipilih iaitu Nayakan (1987), Bombay (1995) d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Isa, Ilya Insyirah
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2016
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16865/2/PPb_ILYA%20INSYIRAH%20MOHD%20ISA%20FF%2016_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16865/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.16865
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.168652019-04-22T03:04:44Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16865/ Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa Mohd Isa, Ilya Insyirah Kajian ini memfokuskan kepada karya-karya sentuhan Mani Ratnam, seorang pengarah, penulis dan penerbit perfileman Tamil yang berjaya di India. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti ciri-ciri kepengarahan Mani Ratnam menerusi tiga buah filem yang dipilih iaitu Nayakan (1987), Bombay (1995) dan Kannatil Muthamittal (2002). Kajian ini mengaplikasikan teori Auteur atau Auteurism untuk melihat tiga aspek kepengarahan iaitu personal influence, individual sensibility dan artistic vision yang mempengaruhi tema, isu dan stailistik secara konsisten di dalam ketiga-tiga filem tersebut. Kajian ini cuba menghujahkan ciri-ciri authorship Mani Ratnam sebagai seorang auteur pengarah sinema Tamil ditakrifkan oleh ideologi yang berlandaskan sekularisme, humanisme dan nasionalisme menerusi sinematografi, suntingan, kesan bunyi dan muzik video secara pendekatan formalisme. Penulisan ini mengandungi lima bab iaitu sejarah dan perkembangan sinema Tamil khususnya di peringkat awal perkembangan filem Tamil yang mula bertapak di Tamil Nadu; mengenalpasti kajian-kajian lepas terhadap tiga buah filem yang mempunyai hubungkait dengan aspek kepengarahan; sejarah teori Auteur; analisis tiga buah filem yang berpusat kepada aspek pengarahan berdasarkan teori Auteur dan kesimpulan. Penulis mencadangkan supaya kajian lanjutan dapat dilakukan terhadap Mani Ratnam berhubung dengan semangat beliau terhadap sinema nasional. Faculty of Film, Theatre and Animation 2016 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16865/2/PPb_ILYA%20INSYIRAH%20MOHD%20ISA%20FF%2016_5.pdf Mohd Isa, Ilya Insyirah (2016) Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa. [Student Project] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
description Kajian ini memfokuskan kepada karya-karya sentuhan Mani Ratnam, seorang pengarah, penulis dan penerbit perfileman Tamil yang berjaya di India. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti ciri-ciri kepengarahan Mani Ratnam menerusi tiga buah filem yang dipilih iaitu Nayakan (1987), Bombay (1995) dan Kannatil Muthamittal (2002). Kajian ini mengaplikasikan teori Auteur atau Auteurism untuk melihat tiga aspek kepengarahan iaitu personal influence, individual sensibility dan artistic vision yang mempengaruhi tema, isu dan stailistik secara konsisten di dalam ketiga-tiga filem tersebut. Kajian ini cuba menghujahkan ciri-ciri authorship Mani Ratnam sebagai seorang auteur pengarah sinema Tamil ditakrifkan oleh ideologi yang berlandaskan sekularisme, humanisme dan nasionalisme menerusi sinematografi, suntingan, kesan bunyi dan muzik video secara pendekatan formalisme. Penulisan ini mengandungi lima bab iaitu sejarah dan perkembangan sinema Tamil khususnya di peringkat awal perkembangan filem Tamil yang mula bertapak di Tamil Nadu; mengenalpasti kajian-kajian lepas terhadap tiga buah filem yang mempunyai hubungkait dengan aspek kepengarahan; sejarah teori Auteur; analisis tiga buah filem yang berpusat kepada aspek pengarahan berdasarkan teori Auteur dan kesimpulan. Penulis mencadangkan supaya kajian lanjutan dapat dilakukan terhadap Mani Ratnam berhubung dengan semangat beliau terhadap sinema nasional.
format Student Project
author Mohd Isa, Ilya Insyirah
spellingShingle Mohd Isa, Ilya Insyirah
Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa
author_facet Mohd Isa, Ilya Insyirah
author_sort Mohd Isa, Ilya Insyirah
title Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa
title_short Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa
title_full Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa
title_fullStr Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa
title_full_unstemmed Authorship pengarah filem tamil Mani Ratnam / Ilya Insyirah Mohd Isa
title_sort authorship pengarah filem tamil mani ratnam / ilya insyirah mohd isa
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16865/2/PPb_ILYA%20INSYIRAH%20MOHD%20ISA%20FF%2016_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16865/
_version_ 1685648863085461504
score 13.1944895