Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi

Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Fauzi, Mohd Afnan
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.15116
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.151162016-10-21T04:56:04Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/ Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi Mohd Fauzi, Mohd Afnan Epic films Malaysia Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaan yang kurang menyenangkan terhadap penonton. Sehubungan dengan itu, kajian ini memfokuskan filem hikayat yang telah diadaptasi menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) arahan Yusy Abdul Halim. Kajian ini akan mengupas kedudukan subjek dalam aspek komposisi serta dikaitkan dengan sinematik elemen menerusi mise-en-scene dan sinematografi. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa komposisi sangat penting di dalam visual yang mampu untuk mencetuskan perasaan kepada penonton. Di samping itu, komposisi yang dihasilkan juga disulami dengan makna tertentu yang menjadikan suatu babak itu mempunyai maksud tersirat di sebalik visual yang dihasilkan. Paradigm kajian ini bersifat kualitatif dengan memfokuskan teks filem sebagai objek analisis. Antara kaedah kajian utama yang digunakan adalah analisis kandungan, kajian perpustakaan dan internet, dan penontonan babak ke babak Faculty of Film, Theatre and Animation 2014 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf Mohd Fauzi, Mohd Afnan (2014) Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi. [Student Project] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Epic films
Malaysia
spellingShingle Epic films
Malaysia
Mohd Fauzi, Mohd Afnan
Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
description Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaan yang kurang menyenangkan terhadap penonton. Sehubungan dengan itu, kajian ini memfokuskan filem hikayat yang telah diadaptasi menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) arahan Yusy Abdul Halim. Kajian ini akan mengupas kedudukan subjek dalam aspek komposisi serta dikaitkan dengan sinematik elemen menerusi mise-en-scene dan sinematografi. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa komposisi sangat penting di dalam visual yang mampu untuk mencetuskan perasaan kepada penonton. Di samping itu, komposisi yang dihasilkan juga disulami dengan makna tertentu yang menjadikan suatu babak itu mempunyai maksud tersirat di sebalik visual yang dihasilkan. Paradigm kajian ini bersifat kualitatif dengan memfokuskan teks filem sebagai objek analisis. Antara kaedah kajian utama yang digunakan adalah analisis kandungan, kajian perpustakaan dan internet, dan penontonan babak ke babak
format Student Project
author Mohd Fauzi, Mohd Afnan
author_facet Mohd Fauzi, Mohd Afnan
author_sort Mohd Fauzi, Mohd Afnan
title Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_short Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_full Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_fullStr Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_full_unstemmed Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_sort kedudukan subjek dalam aspek komposisi: kajian terhadap filem hikayat merong mahawangsa (2011) / mohd afnan mohd fauzi
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
publishDate 2014
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/
_version_ 1685648615845920768
score 13.1944895