Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh

Di antara strategi pemasaran perniagaan atas talian yang menyasarkan tarikan para pembeli kepada produk ialah kebolehpercayaan mereka tentang kelarisan dan keberkesanan produk tersebut melalui bilangan suka atau likes dalam media sosial. Cara ini terkait dengan beberapa isu hukum yang perlu diperhal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
Malay
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/93454/1/72233.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/2/UiTM%20i-CLaS%202021%20PROGRAMME%20SCHEDULE.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/3/Presentation%20i-Class.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/19/eCertificate%20i-CLaS%202021%20%5BDR.%20MUSTAFA%20BIN%20MAT%20JUBRI%20%40%20SHAMSUDDIN%5D.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.93454
record_format dspace
spelling my.iium.irep.934542021-11-09T06:46:10Z http://irep.iium.edu.my/93454/ Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa BP173.75 Islam and economics BP185.7 Mass media and telecommunication in Islam BPC Science and Technology in Islam BPH114.3 Halal industry science BPH202 Ijarah - Leasing HF5410 Marketing. Distribution of products KBP639 Muʻāmalāt Di antara strategi pemasaran perniagaan atas talian yang menyasarkan tarikan para pembeli kepada produk ialah kebolehpercayaan mereka tentang kelarisan dan keberkesanan produk tersebut melalui bilangan suka atau likes dalam media sosial. Cara ini terkait dengan beberapa isu hukum yang perlu diperhalusi dan ditangani melalui analisis fiqh yang menyelidiki tujuan, cara dan kesan dalam permasalahan ini. Justeru, kajian ini bertujuan membentangkan permasalahan ini secara tuntas, lantas mengenal pasti aspek-aspek yang memerlukan analisis hukum, dan kemudian meletakkan parameter yang menentukan piawaian patuh Shariah bagi permasalahan ini. Kajian ini bersandar kepada metod kualitatif melalui pengumpulan data dari sumber bertulis primer dan sekunder, dan dengan menjadikan kaedah-kaedah ijtihad dan pendapat-pendapat ulamak dalam menilai permasalahan ini dan hukum-hukum yang sesuai dengannya. Antara dapatan kajian ini ialah, jual beli suka ini terikat dengan hukum jual beli manfaat perkhidmatan sebagai asas keharusannya, manakala asas yang menyebabkan pengharamannya merujuk kepada unsur penipuan dan ketidakjelasan dalam urusan transaksi muamalah ini. 2021-11-02 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/93454/1/72233.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/93454/2/UiTM%20i-CLaS%202021%20PROGRAMME%20SCHEDULE.pdf application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/93454/3/Presentation%20i-Class.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/93454/19/eCertificate%20i-CLaS%202021%20%5BDR.%20MUSTAFA%20BIN%20MAT%20JUBRI%20%40%20SHAMSUDDIN%5D.pdf Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa (2021) Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh. In: UiTM International Conference on Law & Society 2021 (UiTM i-CLaS 2021), Online. (Unpublished)
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
English
Malay
English
topic BP173.75 Islam and economics
BP185.7 Mass media and telecommunication in Islam
BPC Science and Technology in Islam
BPH114.3 Halal industry science
BPH202 Ijarah - Leasing
HF5410 Marketing. Distribution of products
KBP639 Muʻāmalāt
spellingShingle BP173.75 Islam and economics
BP185.7 Mass media and telecommunication in Islam
BPC Science and Technology in Islam
BPH114.3 Halal industry science
BPH202 Ijarah - Leasing
HF5410 Marketing. Distribution of products
KBP639 Muʻāmalāt
Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa
Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh
description Di antara strategi pemasaran perniagaan atas talian yang menyasarkan tarikan para pembeli kepada produk ialah kebolehpercayaan mereka tentang kelarisan dan keberkesanan produk tersebut melalui bilangan suka atau likes dalam media sosial. Cara ini terkait dengan beberapa isu hukum yang perlu diperhalusi dan ditangani melalui analisis fiqh yang menyelidiki tujuan, cara dan kesan dalam permasalahan ini. Justeru, kajian ini bertujuan membentangkan permasalahan ini secara tuntas, lantas mengenal pasti aspek-aspek yang memerlukan analisis hukum, dan kemudian meletakkan parameter yang menentukan piawaian patuh Shariah bagi permasalahan ini. Kajian ini bersandar kepada metod kualitatif melalui pengumpulan data dari sumber bertulis primer dan sekunder, dan dengan menjadikan kaedah-kaedah ijtihad dan pendapat-pendapat ulamak dalam menilai permasalahan ini dan hukum-hukum yang sesuai dengannya. Antara dapatan kajian ini ialah, jual beli suka ini terikat dengan hukum jual beli manfaat perkhidmatan sebagai asas keharusannya, manakala asas yang menyebabkan pengharamannya merujuk kepada unsur penipuan dan ketidakjelasan dalam urusan transaksi muamalah ini.
format Conference or Workshop Item
author Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa
author_facet Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa
author_sort Mat Jubri@Shamsuddin, Mustafa
title Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh
title_short Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh
title_full Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh
title_fullStr Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh
title_full_unstemmed Jual beli “Likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: Analisis Fiqh
title_sort jual beli “likes” dalam strategi pemasaran perniagaan atas talian: analisis fiqh
publishDate 2021
url http://irep.iium.edu.my/93454/1/72233.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/2/UiTM%20i-CLaS%202021%20PROGRAMME%20SCHEDULE.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/3/Presentation%20i-Class.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/19/eCertificate%20i-CLaS%202021%20%5BDR.%20MUSTAFA%20BIN%20MAT%20JUBRI%20%40%20SHAMSUDDIN%5D.pdf
http://irep.iium.edu.my/93454/
_version_ 1717093010380947456
score 13.1944895