Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”

Kepercayaan ibu terhadap mitos atau tanggapan salah tentang penyusuan susu ibu didapati mempengaruhi penerimaan mereka untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk membentuk satu bahan pendidikan dalam bentuk risalah yang bertajuk “Panduan penyusuan susu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sameeha Mohd Jamil,, Chi Yee, Ngew
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2013
Subjects:
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6615/1/3452-7650-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6615/
http://ejournal.ukm.my/jskm/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6615
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.66152016-12-14T06:41:42Z http://journalarticle.ukm.my/6615/ Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos” Sameeha Mohd Jamil, Chi Yee, Ngew RA Public aspects of medicine Kepercayaan ibu terhadap mitos atau tanggapan salah tentang penyusuan susu ibu didapati mempengaruhi penerimaan mereka untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk membentuk satu bahan pendidikan dalam bentuk risalah yang bertajuk “Panduan penyusuan susu ibu: Fakta vs mitos”. Kajian ini melibatkan tiga fasa; fasa I ialah tinjauan dan penilaian keperluan penyusuan susu ibu; fasa II ialah pembentukan bahan pendidikan bercetak dan fasa III ialah evaluasi proses bahan pendidikan bahan bercetak terhadap 41 orang ibu mengandung yang berbangsa Melayu. Seramai 41 orang subjek terlibat dalam fasa III melalui pengiraan saiz sampel kajian dengan program G*Power digunakan dan power kajian ialah 0.8. Dalam fasa III, borang soal selidik pengetahuan pra ujian telah diberikan kepada subjek untuk menilai tahap pengetahuan mereka mengenai penyusuan susu ibu dan borang tersebut dikumpulkan dengan serta-merta selepas dilengkapi. Subjek tersebut diberi masa seminggu untuk membaca dan memahami risalah yang disediakan dan seterusnya menjawab borang soal selidik pengetahuan pos ujian beserta dengan borang penilaian risalah. Dalam fasa III, kajian mendapati kesemua subjek (100.0%) memahami isi kandungan risalah. Manakala 95.1% (n = 39) subjek berpendapat gambar adalah penting untuk menjadikan bahan pendidikan bercetak lebih menarik dan sebanyak 75.6% (n = 31) subjek menyatakan bahawa gambar yang disertakan dalam risalah yang diberi adalah menarik. Majoriti subjek (97.0%) mempunyai keinginan untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif selepas membaca risalah yang diberi. Didapati bahawa min peratus skor pengetahuan subjek kajian meningkat secara signifikan (p < 0.001) daripada 83.1 ± 13.1% semasa pra ujian kepada 94.3 ± 6.7% semasa pos ujian dengan t=5.58 dan saiz kesan yang besar, d = 1.13. Secara kesimpulannya, keputusan menunjukkan bahan pendidikan bercetak yang telah dibentuk mendapat respon penilaian positif dan berkesan dalam meningkatkan tahap pengetahuan ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu. Sehubungan dengan ini, risalah yang dibentuk boleh digunakan sebagai alat pengajaran semasa mendidik ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu. penerbit ukm 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6615/1/3452-7650-1-SM.pdf Sameeha Mohd Jamil, and Chi Yee, Ngew (2013) Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 11 (1). pp. 55-61. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
topic RA Public aspects of medicine
spellingShingle RA Public aspects of medicine
Sameeha Mohd Jamil,
Chi Yee, Ngew
Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
description Kepercayaan ibu terhadap mitos atau tanggapan salah tentang penyusuan susu ibu didapati mempengaruhi penerimaan mereka untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk membentuk satu bahan pendidikan dalam bentuk risalah yang bertajuk “Panduan penyusuan susu ibu: Fakta vs mitos”. Kajian ini melibatkan tiga fasa; fasa I ialah tinjauan dan penilaian keperluan penyusuan susu ibu; fasa II ialah pembentukan bahan pendidikan bercetak dan fasa III ialah evaluasi proses bahan pendidikan bahan bercetak terhadap 41 orang ibu mengandung yang berbangsa Melayu. Seramai 41 orang subjek terlibat dalam fasa III melalui pengiraan saiz sampel kajian dengan program G*Power digunakan dan power kajian ialah 0.8. Dalam fasa III, borang soal selidik pengetahuan pra ujian telah diberikan kepada subjek untuk menilai tahap pengetahuan mereka mengenai penyusuan susu ibu dan borang tersebut dikumpulkan dengan serta-merta selepas dilengkapi. Subjek tersebut diberi masa seminggu untuk membaca dan memahami risalah yang disediakan dan seterusnya menjawab borang soal selidik pengetahuan pos ujian beserta dengan borang penilaian risalah. Dalam fasa III, kajian mendapati kesemua subjek (100.0%) memahami isi kandungan risalah. Manakala 95.1% (n = 39) subjek berpendapat gambar adalah penting untuk menjadikan bahan pendidikan bercetak lebih menarik dan sebanyak 75.6% (n = 31) subjek menyatakan bahawa gambar yang disertakan dalam risalah yang diberi adalah menarik. Majoriti subjek (97.0%) mempunyai keinginan untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif selepas membaca risalah yang diberi. Didapati bahawa min peratus skor pengetahuan subjek kajian meningkat secara signifikan (p < 0.001) daripada 83.1 ± 13.1% semasa pra ujian kepada 94.3 ± 6.7% semasa pos ujian dengan t=5.58 dan saiz kesan yang besar, d = 1.13. Secara kesimpulannya, keputusan menunjukkan bahan pendidikan bercetak yang telah dibentuk mendapat respon penilaian positif dan berkesan dalam meningkatkan tahap pengetahuan ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu. Sehubungan dengan ini, risalah yang dibentuk boleh digunakan sebagai alat pengajaran semasa mendidik ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu.
format Article
author Sameeha Mohd Jamil,
Chi Yee, Ngew
author_facet Sameeha Mohd Jamil,
Chi Yee, Ngew
author_sort Sameeha Mohd Jamil,
title Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_short Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_full Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_fullStr Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_full_unstemmed Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_sort pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “panduan penyusuan susu ibu: fakta vs mitos”
publisher penerbit ukm
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6615/1/3452-7650-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6615/
http://ejournal.ukm.my/jskm/
_version_ 1643736830266310656
score 13.1944895