Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
Inovasi dan kreativiti adalah antara tema-tema penting bukan sahaja dalam bidang perniagaan bahkan juga dalam bidang pendidikan. Keperluan untuk memupuk kreativiti dan inovasi telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan, politik dan perniagaan. Langkah-langkah perlaksanaan pedagogi kreatif dalam...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2024
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/24093/1/67%E2%80%9381%2048854-253881-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/24093/ https://ejournal.ukm.my/jpend |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.24093 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.240932024-09-05T05:06:18Z http://journalarticle.ukm.my/24093/ Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia Jamsari Alias, Mohamad Mohsin Mohamad Said, Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, Inovasi dan kreativiti adalah antara tema-tema penting bukan sahaja dalam bidang perniagaan bahkan juga dalam bidang pendidikan. Keperluan untuk memupuk kreativiti dan inovasi telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan, politik dan perniagaan. Langkah-langkah perlaksanaan pedagogi kreatif dalam kalangan pelajar CITRA Universiti Kebangsaan Malaysia berkait dengan kepercayaan bahawa kreativiti boleh dipupuk, kefahaman mengenai kreativiti perlu ditingkatkan, dan keperluan untuk membuat refleksi dalam amalan pengajaran dan pembelajaran. Justeru, objektif kajian ini adalah mengenalpasti persepsi pelajar sama ada pengajaran pensyarah merangsang kreativiti mereka; dan mengenalpasti kaedah pengajaran dalam dewan kuliah yang membantu memupuk kreativiti pelajar. Sampel terdiri daripada 94 pelajar universiti dari pelbagai peringkat dan bidang pengkhususan melalui tiga kursus Citra yang terpilih khas untuk kajian ini. Data dikumpul melalui soal selidik dengan 37 item dan empat konstruk: Insentif kepada idea-idea baru, Iklim untuk Pengajaran Idea, Kaedah Penilaian dan Pengajaran dan Minat terhadap pembelajaran pelajar. Data telah dianalisis melalui SPSS. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk quasi eskperimental dalam tempoh satu semester. Hasil kajian mendapati kaedah persembahan tajuk/topik dan perbincangan dalam kumpulan merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran terbaik yang dapat meningkatkan daya kreativiti dalam kalangan pelajar. Selain itu, dapatan kajian ini menunjukkan perbezaan yang sangat sedikit di antara amalan pengajaran dan pembelajaran kreativiti sebelum dan selepas intervensi dilakukan. Perbezaan yang sedikit ini menunjukkan pelbagai usaha harus dilakukan bagi meningkatkan kebolehan para pensyarah untuk mengajar kreativiti merentas kurikulum pada semester yang akan datang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/24093/1/67%E2%80%9381%2048854-253881-1-PB.pdf Jamsari Alias, and Mohamad Mohsin Mohamad Said, and Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, (2024) Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 49 (1). pp. 67-81. ISSN 2600-8823 https://ejournal.ukm.my/jpend |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Inovasi dan kreativiti adalah antara tema-tema penting bukan sahaja dalam bidang perniagaan bahkan juga dalam bidang pendidikan. Keperluan untuk memupuk kreativiti dan inovasi telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan, politik dan perniagaan. Langkah-langkah perlaksanaan pedagogi kreatif dalam kalangan pelajar CITRA Universiti Kebangsaan Malaysia berkait dengan kepercayaan bahawa kreativiti boleh dipupuk, kefahaman mengenai kreativiti perlu ditingkatkan, dan keperluan untuk membuat refleksi dalam amalan pengajaran dan pembelajaran. Justeru, objektif kajian ini adalah mengenalpasti persepsi pelajar sama ada pengajaran pensyarah merangsang kreativiti mereka; dan mengenalpasti kaedah pengajaran dalam dewan kuliah yang membantu memupuk kreativiti pelajar. Sampel terdiri daripada 94 pelajar universiti dari pelbagai peringkat dan bidang pengkhususan melalui tiga kursus Citra yang terpilih khas untuk kajian ini. Data dikumpul melalui soal selidik dengan 37 item dan empat konstruk: Insentif kepada idea-idea baru, Iklim untuk Pengajaran Idea, Kaedah Penilaian dan Pengajaran dan Minat terhadap pembelajaran pelajar. Data telah dianalisis melalui SPSS. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk quasi eskperimental dalam tempoh satu semester. Hasil kajian mendapati kaedah persembahan tajuk/topik dan perbincangan dalam kumpulan merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran terbaik yang dapat meningkatkan daya kreativiti dalam kalangan pelajar. Selain itu, dapatan kajian ini menunjukkan perbezaan yang sangat sedikit di antara amalan pengajaran dan pembelajaran kreativiti sebelum dan selepas intervensi dilakukan. Perbezaan yang sedikit ini menunjukkan pelbagai usaha harus dilakukan bagi meningkatkan kebolehan para pensyarah untuk mengajar kreativiti merentas kurikulum pada semester yang akan datang. |
format |
Article |
author |
Jamsari Alias, Mohamad Mohsin Mohamad Said, Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, |
spellingShingle |
Jamsari Alias, Mohamad Mohsin Mohamad Said, Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia |
author_facet |
Jamsari Alias, Mohamad Mohsin Mohamad Said, Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, |
author_sort |
Jamsari Alias, |
title |
Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_short |
Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_full |
Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_fullStr |
Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_full_unstemmed |
Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_sort |
dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam kursus citra terpilih di universiti kebangsaan malaysia |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2024 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/24093/1/67%E2%80%9381%2048854-253881-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/24093/ https://ejournal.ukm.my/jpend |
_version_ |
1811683404184289280 |
score |
13.214268 |