Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia

Inovasi dan kreativiti adalah antara tema-tema penting bukan sahaja dalam bidang perniagaan bahkan juga dalam bidang pendidikan. Keperluan untuk memupuk kreativiti dan inovasi telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan, politik dan perniagaan. Langkah-langkah perlaksanaan pedagogi kreatif dalam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jamsari Alias,, Mohamad Mohsin Mohamad Said,, Syaidatun Nazirah Abu Zahrin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/24093/1/67%E2%80%9381%2048854-253881-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/24093/
https://ejournal.ukm.my/jpend
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.24093
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.240932024-09-05T05:06:18Z http://journalarticle.ukm.my/24093/ Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia Jamsari Alias, Mohamad Mohsin Mohamad Said, Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, Inovasi dan kreativiti adalah antara tema-tema penting bukan sahaja dalam bidang perniagaan bahkan juga dalam bidang pendidikan. Keperluan untuk memupuk kreativiti dan inovasi telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan, politik dan perniagaan. Langkah-langkah perlaksanaan pedagogi kreatif dalam kalangan pelajar CITRA Universiti Kebangsaan Malaysia berkait dengan kepercayaan bahawa kreativiti boleh dipupuk, kefahaman mengenai kreativiti perlu ditingkatkan, dan keperluan untuk membuat refleksi dalam amalan pengajaran dan pembelajaran. Justeru, objektif kajian ini adalah mengenalpasti persepsi pelajar sama ada pengajaran pensyarah merangsang kreativiti mereka; dan mengenalpasti kaedah pengajaran dalam dewan kuliah yang membantu memupuk kreativiti pelajar. Sampel terdiri daripada 94 pelajar universiti dari pelbagai peringkat dan bidang pengkhususan melalui tiga kursus Citra yang terpilih khas untuk kajian ini. Data dikumpul melalui soal selidik dengan 37 item dan empat konstruk: Insentif kepada idea-idea baru, Iklim untuk Pengajaran Idea, Kaedah Penilaian dan Pengajaran dan Minat terhadap pembelajaran pelajar. Data telah dianalisis melalui SPSS. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk quasi eskperimental dalam tempoh satu semester. Hasil kajian mendapati kaedah persembahan tajuk/topik dan perbincangan dalam kumpulan merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran terbaik yang dapat meningkatkan daya kreativiti dalam kalangan pelajar. Selain itu, dapatan kajian ini menunjukkan perbezaan yang sangat sedikit di antara amalan pengajaran dan pembelajaran kreativiti sebelum dan selepas intervensi dilakukan. Perbezaan yang sedikit ini menunjukkan pelbagai usaha harus dilakukan bagi meningkatkan kebolehan para pensyarah untuk mengajar kreativiti merentas kurikulum pada semester yang akan datang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/24093/1/67%E2%80%9381%2048854-253881-1-PB.pdf Jamsari Alias, and Mohamad Mohsin Mohamad Said, and Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, (2024) Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 49 (1). pp. 67-81. ISSN 2600-8823 https://ejournal.ukm.my/jpend
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Inovasi dan kreativiti adalah antara tema-tema penting bukan sahaja dalam bidang perniagaan bahkan juga dalam bidang pendidikan. Keperluan untuk memupuk kreativiti dan inovasi telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan, politik dan perniagaan. Langkah-langkah perlaksanaan pedagogi kreatif dalam kalangan pelajar CITRA Universiti Kebangsaan Malaysia berkait dengan kepercayaan bahawa kreativiti boleh dipupuk, kefahaman mengenai kreativiti perlu ditingkatkan, dan keperluan untuk membuat refleksi dalam amalan pengajaran dan pembelajaran. Justeru, objektif kajian ini adalah mengenalpasti persepsi pelajar sama ada pengajaran pensyarah merangsang kreativiti mereka; dan mengenalpasti kaedah pengajaran dalam dewan kuliah yang membantu memupuk kreativiti pelajar. Sampel terdiri daripada 94 pelajar universiti dari pelbagai peringkat dan bidang pengkhususan melalui tiga kursus Citra yang terpilih khas untuk kajian ini. Data dikumpul melalui soal selidik dengan 37 item dan empat konstruk: Insentif kepada idea-idea baru, Iklim untuk Pengajaran Idea, Kaedah Penilaian dan Pengajaran dan Minat terhadap pembelajaran pelajar. Data telah dianalisis melalui SPSS. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk quasi eskperimental dalam tempoh satu semester. Hasil kajian mendapati kaedah persembahan tajuk/topik dan perbincangan dalam kumpulan merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran terbaik yang dapat meningkatkan daya kreativiti dalam kalangan pelajar. Selain itu, dapatan kajian ini menunjukkan perbezaan yang sangat sedikit di antara amalan pengajaran dan pembelajaran kreativiti sebelum dan selepas intervensi dilakukan. Perbezaan yang sedikit ini menunjukkan pelbagai usaha harus dilakukan bagi meningkatkan kebolehan para pensyarah untuk mengajar kreativiti merentas kurikulum pada semester yang akan datang.
format Article
author Jamsari Alias,
Mohamad Mohsin Mohamad Said,
Syaidatun Nazirah Abu Zahrin,
spellingShingle Jamsari Alias,
Mohamad Mohsin Mohamad Said,
Syaidatun Nazirah Abu Zahrin,
Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
author_facet Jamsari Alias,
Mohamad Mohsin Mohamad Said,
Syaidatun Nazirah Abu Zahrin,
author_sort Jamsari Alias,
title Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam Kursus CITRA terpilih di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort dapatan awal perlaksanaan pedagogi kreatif dalam kursus citra terpilih di universiti kebangsaan malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/24093/1/67%E2%80%9381%2048854-253881-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/24093/
https://ejournal.ukm.my/jpend
_version_ 1811683404184289280
score 13.214268