Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
Makalah ini membincangkan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) sebagai sarana kohesi menulis karangan. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menjurus kepada pendekatan tematis yang berfokuskan penelitian analitis untuk menyesuaikan elemen sarana kohesi yang ada dengan pelaksanaan pengajaran karanga...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/18925/1/55501-182590-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/18925/ https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1512 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.18925 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.189252022-07-12T07:57:03Z http://journalarticle.ukm.my/18925/ Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A.H., Makalah ini membincangkan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) sebagai sarana kohesi menulis karangan. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menjurus kepada pendekatan tematis yang berfokuskan penelitian analitis untuk menyesuaikan elemen sarana kohesi yang ada dengan pelaksanaan pengajaran karangan dalam pendidikan Bahasa Melayu. Hasil analisis menunjukkan bahawa model ini yang membahagikan sarana kohesi kepada tiga unsur iaitu tautan perulangan, tautan hubungan dan tautan penghubung ayat sangat bermanfaat untuk diaplikasikan dan dapat merancakkan proses pengajaran kemahiran menulis. Analisis mendapati kemampuan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) mendukung fungsi kohesi dan koheren melalui binaan teks, menstrukturkan idea dan mengorganisasikan makna sehingga menjadi konstituen karangan yang lengkap. Makalah ini juga menyarankan sarana kohesi dengan istilah yang mudah dalam model ini dijadikan penyuluh amalan pengajaran karangan dalam kalangan guru bersandarkan sifat proses mengarang itu sendiri. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18925/1/55501-182590-1-SM.pdf Rozita Mohamad Yuneh, and Rahim Aman, and Shahidi A.H., (2022) Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah. Jurnal Melayu, 21 (1). pp. 42-58. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1512 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Makalah ini membincangkan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) sebagai sarana kohesi menulis karangan. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menjurus kepada pendekatan tematis yang berfokuskan penelitian analitis untuk menyesuaikan elemen sarana kohesi yang ada dengan pelaksanaan pengajaran karangan dalam pendidikan Bahasa Melayu. Hasil analisis menunjukkan bahawa model ini yang membahagikan sarana kohesi kepada tiga unsur iaitu tautan perulangan, tautan hubungan dan tautan penghubung ayat sangat bermanfaat untuk diaplikasikan dan dapat merancakkan proses pengajaran kemahiran menulis. Analisis mendapati kemampuan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) mendukung fungsi kohesi dan koheren melalui binaan teks, menstrukturkan idea dan mengorganisasikan makna sehingga menjadi konstituen karangan yang lengkap. Makalah ini juga menyarankan sarana kohesi dengan istilah yang mudah dalam model ini dijadikan penyuluh amalan pengajaran karangan dalam kalangan guru bersandarkan sifat proses mengarang itu sendiri. |
format |
Article |
author |
Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A.H., |
spellingShingle |
Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A.H., Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah |
author_facet |
Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A.H., |
author_sort |
Rozita Mohamad Yuneh, |
title |
Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah |
title_short |
Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah |
title_full |
Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah |
title_fullStr |
Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah |
title_full_unstemmed |
Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah |
title_sort |
model pengajaran unsur tautan (2009) dalam pendidikan bahasa melayu : trend, elemen dan faedah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/18925/1/55501-182590-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/18925/ https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1512 |
_version_ |
1738511366473383936 |
score |
13.1944895 |