Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah

Makalah ini membincangkan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) sebagai sarana kohesi menulis karangan. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menjurus kepada pendekatan tematis yang berfokuskan penelitian analitis untuk menyesuaikan elemen sarana kohesi yang ada dengan pelaksanaan pengajaran karanga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rozita Mohamad Yuneh,, Rahim Aman,, Shahidi A.H.,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18925/1/55501-182590-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18925/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1512
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.18925
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.189252022-07-12T07:57:03Z http://journalarticle.ukm.my/18925/ Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A.H., Makalah ini membincangkan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) sebagai sarana kohesi menulis karangan. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menjurus kepada pendekatan tematis yang berfokuskan penelitian analitis untuk menyesuaikan elemen sarana kohesi yang ada dengan pelaksanaan pengajaran karangan dalam pendidikan Bahasa Melayu. Hasil analisis menunjukkan bahawa model ini yang membahagikan sarana kohesi kepada tiga unsur iaitu tautan perulangan, tautan hubungan dan tautan penghubung ayat sangat bermanfaat untuk diaplikasikan dan dapat merancakkan proses pengajaran kemahiran menulis. Analisis mendapati kemampuan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) mendukung fungsi kohesi dan koheren melalui binaan teks, menstrukturkan idea dan mengorganisasikan makna sehingga menjadi konstituen karangan yang lengkap. Makalah ini juga menyarankan sarana kohesi dengan istilah yang mudah dalam model ini dijadikan penyuluh amalan pengajaran karangan dalam kalangan guru bersandarkan sifat proses mengarang itu sendiri. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18925/1/55501-182590-1-SM.pdf Rozita Mohamad Yuneh, and Rahim Aman, and Shahidi A.H., (2022) Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah. Jurnal Melayu, 21 (1). pp. 42-58. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1512
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Makalah ini membincangkan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) sebagai sarana kohesi menulis karangan. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menjurus kepada pendekatan tematis yang berfokuskan penelitian analitis untuk menyesuaikan elemen sarana kohesi yang ada dengan pelaksanaan pengajaran karangan dalam pendidikan Bahasa Melayu. Hasil analisis menunjukkan bahawa model ini yang membahagikan sarana kohesi kepada tiga unsur iaitu tautan perulangan, tautan hubungan dan tautan penghubung ayat sangat bermanfaat untuk diaplikasikan dan dapat merancakkan proses pengajaran kemahiran menulis. Analisis mendapati kemampuan Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) mendukung fungsi kohesi dan koheren melalui binaan teks, menstrukturkan idea dan mengorganisasikan makna sehingga menjadi konstituen karangan yang lengkap. Makalah ini juga menyarankan sarana kohesi dengan istilah yang mudah dalam model ini dijadikan penyuluh amalan pengajaran karangan dalam kalangan guru bersandarkan sifat proses mengarang itu sendiri.
format Article
author Rozita Mohamad Yuneh,
Rahim Aman,
Shahidi A.H.,
spellingShingle Rozita Mohamad Yuneh,
Rahim Aman,
Shahidi A.H.,
Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
author_facet Rozita Mohamad Yuneh,
Rahim Aman,
Shahidi A.H.,
author_sort Rozita Mohamad Yuneh,
title Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
title_short Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
title_full Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
title_fullStr Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
title_full_unstemmed Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam pendidikan bahasa Melayu : trend, elemen dan faedah
title_sort model pengajaran unsur tautan (2009) dalam pendidikan bahasa melayu : trend, elemen dan faedah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/18925/1/55501-182590-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18925/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1512
_version_ 1738511366473383936
score 13.1944895