Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim

Dasar kerajaan mengenai perubahan iklim digubal sebagai langkah adaptasi dan mitigasi dalam mengurangkan impak perubahan iklim. Namun, kesedaran dan keprihatinan orang awam mengenai perubahan iklim haruslah wujud seiring dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan dalam perlaksanaan dasar ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Suhana Saad,, Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin,, Abd. Hair Awang,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12590/1/23063-69489-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/12590/
http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1074
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.12590
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.125902019-02-18T22:09:51Z http://journalarticle.ukm.my/12590/ Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim Suhana Saad, Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, Abd. Hair Awang, Dasar kerajaan mengenai perubahan iklim digubal sebagai langkah adaptasi dan mitigasi dalam mengurangkan impak perubahan iklim. Namun, kesedaran dan keprihatinan orang awam mengenai perubahan iklim haruslah wujud seiring dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan dalam perlaksanaan dasar kerajaan tersebut. Situasi ini telah menimbulkan persoalan tahap kesedaran dan keprihatinan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengetahuan dan sokongan pelajar terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim berdasarkan dua bidang pengajian sains dan sains sosial. Seramai 455 pelajar Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) dan Fakulti Sains Teknologi (FST), Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya pengetahuan menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara dua bidang pengajian. Bagi sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim pula, pengetahuan menyumbang pengaruh yang tertinggi. Aspek kesedaran perlu dilihat dari pelbagai komponen bagi meningkatkan sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Pengetahuan berkaitan perubahan iklim harus diterapkan sejak di alam persekolahan serta melalui kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Program sekolah hijau boleh dijalankan di setiap sekolah termasuklah menghijaukan kawasan sekolah, kempen kitar semula, cara-cara menjimatkan penggunaan elektrik, kaedah untuk mengurangkan jejak karbon boleh dilakukan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12590/1/23063-69489-2-PB.pdf Suhana Saad, and Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, and Abd. Hair Awang, (2018) Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 14 (1). pp. 130-141. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1074
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Dasar kerajaan mengenai perubahan iklim digubal sebagai langkah adaptasi dan mitigasi dalam mengurangkan impak perubahan iklim. Namun, kesedaran dan keprihatinan orang awam mengenai perubahan iklim haruslah wujud seiring dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan dalam perlaksanaan dasar kerajaan tersebut. Situasi ini telah menimbulkan persoalan tahap kesedaran dan keprihatinan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengetahuan dan sokongan pelajar terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim berdasarkan dua bidang pengajian sains dan sains sosial. Seramai 455 pelajar Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) dan Fakulti Sains Teknologi (FST), Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya pengetahuan menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara dua bidang pengajian. Bagi sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim pula, pengetahuan menyumbang pengaruh yang tertinggi. Aspek kesedaran perlu dilihat dari pelbagai komponen bagi meningkatkan sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Pengetahuan berkaitan perubahan iklim harus diterapkan sejak di alam persekolahan serta melalui kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Program sekolah hijau boleh dijalankan di setiap sekolah termasuklah menghijaukan kawasan sekolah, kempen kitar semula, cara-cara menjimatkan penggunaan elektrik, kaedah untuk mengurangkan jejak karbon boleh dilakukan.
format Article
author Suhana Saad,
Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin,
Abd. Hair Awang,
spellingShingle Suhana Saad,
Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin,
Abd. Hair Awang,
Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
author_facet Suhana Saad,
Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin,
Abd. Hair Awang,
author_sort Suhana Saad,
title Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
title_short Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
title_full Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
title_fullStr Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
title_full_unstemmed Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
title_sort pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12590/1/23063-69489-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/12590/
http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1074
_version_ 1643738832100655104
score 13.1944895